Matmarknad

November 16, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 22 °C

Eftersom våra hop-on-hop-off-biljetter var giltiga hela förmiddagen i dag så tog vi första bussen och steg av vid den botaniska trädgården. Var man över 70 fick man reducerat pris på inträdet och man måste bevisa det med legitimation. H behövde alltså betala fullt pris medan jag fick rabatt.

En väldigt stor trädgård och jag tror att paradnumret var stora fikusträd för de fanns överallt. Stora bjässar som slängde ut luftrötter som när de nådde marken utvecklades till kraftiga ben.

Så här års är det mest bara grönt men lite blommor fanns här och var. Behagligt att strosa omkring i den 24-gradiga värmen.

Sedan hittade vi marknaden vi hade sett från bussen i går. Den fick Hötorget att se ut som en liten filial. Här fanns fisk, kött, frukt, grönt och allsköns krimskrams. Jag köpte ett kaktusfikon som blev mitt mellanmål på hotellet. Otroligt sortiment och allt såg fräscht och friskt ut. Nära 1/2 km lång!

Onda fötter, höfter och ländryggar fick välförtjänt vila vid lunchen som avåts i solen på ett trivsamt torg. Sedan hasade vi oss tillbaka till hotellet för en behövlig siesta. Nu är också veckans mat beställd från MatHem och den levereras hem till oss på lördag fm. Mycket praktiskt.

På kvällen gick vi till en restaurang vi såg i förrgår och den visade sig vara precis en sådan som vi har letat efter. Mysigt med proffsig personal och god mat. Vi åt di-gris (om det heter så) respektive kalv. Det är konstigt - ett glas vin kostar alltid 7 pengar. Detta oavsett om det är ett café där ’vinlistan’ består av rött, vitt och bubblande eller som här där det finns många olika viner, personal som man kan resonera med och man dessutom får provsmaka.

En väldigt bra kväll som vi avslutade med en glass på gågatan.