Hemresa och sammanfattning

November 18, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 20 °C

Dags att sammanfatta semestern.

1. Hotellet
    Centralt läge. Bra ljudisolering trots att det går en väl trafikerad gata utanför. Inredningen ger en känsla av att bo i en Wes Andersen-film (Hotell Budapest) men är fräsch och inbjudande. Städningen fungerar bra och personalen är trevlig. En intressant teknisk innovation är plattan utanför rummet som bl.a visar om fönstret är öppet.

2. Staden
    Gator och trottoarer är i behov av underhåll. Vi blev överraskade när vi såg en nyasfalterad gata. Många hus är renoveringsobjekt eller t.o.m rivningsmässiga dito. Många stängda affärer. Inga höghus i de centrala delarna och på vägen till flygplatsen såg vi inga högre än 7-8 våningar. Trafiken är italiensk - d.v.s den tuffaste kommer fram. Trafikljus verkar mest vara en rekommendation.

3. Maten
    Det finns massor av mindre ställen som alla har samma utbud. Bröd i olika form och med olika innehåll. Vissa får man grillade medan andra fås ’au naturel’.
    De flesta rekommendationer och listor på nätet innehöll ställen med näst intill obefintliga hemsidor och de hemsidor som fanns var knapphändiga och endast på italienska. Många av de rekommenderade ställena låg nära hamnen och det området kändes inte alltför inbjudande. Ytterligare ställen hade stängt, permanent eller för säsongen.
    Vi hittade två bra restauranger och de besökte vi de två sista kvällarna.
    Glassen är GOD.

4. Aktiviteter
    Staden är promenadvänlig, frånsett hålen i trottoarerna, och avstånden i centrala delarna är korta. Promenader har varit vår största aktivitet.
    Är man våldsamt intresserad av kyrkor finns det gott om sådana att utforska. Vi är nöjda med vad vi gjort och vill bara ha en kulturell aktivitet per dag.

5. Flygplatsen
    En flygplats i stort behov av uppfräschning. Först långa köer till bagageinlämningen och otroligt långsam betjäning. Luftkonditioneringen lyste helt med sin frånvaro.
    Toaletterna var hemska, inga sittringar utan det var bara porslinet. Vattnet fungerade på ena stället men där funkade å andra sidan inte torkaren. Vi tog en mycket frugal lunch och var glada över att avgångstiden närmade sig.
    Vi förvånar oss alltid över hur mycket handbagage som tillåts tas med på planet, här såg vi flera som inte hade en utan två kabinväskor med in. Det stora problemet med dem är att de fyller bagageutrymmet ovanför sätena så att de som kommer senare inte hittar något utrymme för sina små handbagage.

Hemkomst
    Nu är vi då hemma igen och fryser! Det är inte bara utomhus som det är kallt utan även inomhus men man får väl följa rådet att klä på sig mera.

Det var allt för denna resa / Hej då!