Satellit
Vis på kort
  • Dag 5

    Fredag 21/4 Hemresan

    21. april 2023, Holland ⋅ ☁️ 9 °C

    Efter vår omsorgsfulla planering tog vi oss till Centraalstation och in genom biljettkontrollen utan problem.

    Vi visste att tåget skulle avgå från spår 14 så vi tog oss dit. Det stod ett tåg inne men informationstavlan hade motstridig information. Dels stod det att tåget skulle avgå 09:11, vilket var omedelbart, och dels stod det att tåget skulle avgå om fem minuter.

    Jag skyndade mig in genom dörren och när jag hade resväskan halvt inne på tåget så slog dörren igen. Jag lyckades få in hela resväskan men H stod kvar utanför och försökte öppna dörren. Vi kände oss som ’Sture och Märta’ i ett gammalt revynummer. Men - tåget gick iväg och jag med det medan H nu behövde hitta annat alternativ.

    Tack och lov för mobiltelefoner. Jag meddelade att jag skulle åka till Schiphol och kliva av tåget där och H hittade ett tåg mot Rotterdam som skulle gå via Schiphol.

    H hade våra biljetter i sin mobil så jag hoppades att jag inte skulle bli föremål för någon biljettkontroll.

    Till slut kunde vi återförenas i Schiphol - glädjen var stor!

    Vi konstaterade att ’wie eine reise tut hat immer etwas to erzählen’.

    Schiphol är rörigt! Vi skrev ut våra bagagetags vid en automat och satte dem på väskorna. Luggage Drop visade sig vara små fack där man satte sin resväska varpå en lucka stängdes, bagagetags’en avlästes och väskan skickades i väg. Så var det i teorin. Dock inte för oss.

    Vi behövde hjälp av en flygvärd som bryskt drog av våra tidigare utskrivna luggagetags eftersom den utskriften var av för dålig kvalitet!! och vi fick skriva ut nya på plats. Man kan undra varför vi då uppmanades att skriva ut dem i den första automaten.

    Vi kom i alla fall med planet.

    Ombord på planet var det nästan samma temperatur som det var på marken i Amsterdam. Jag satt påbylsad med dunjacka, yllehalsduk och handskar och kunde då precis hålla mig varm. Desto skönare att landa i ett vårvarmt Stockholm.

    Nu är resan slut och vi är nöjda och trötta.
    Læs mere