Måndag 15/5 Kusadasi

May 15, 2023 in Turkey ⋅ ☀️ 25 °C

Samtidigt med frukosten backade kaptenen lugnt in i Kusadasi hamn i Turkiet. Kusadasi är en halvö i Turkiet och dess främsta inkomstkällor är turister och honung. Turister såg vi inga större mängder av och honungen lyste med sin frånvaro. Däremot saluförde många av affärerna Locum - kanske mer känt som ’Turkish delight’. Mjuk söt godismassa smaksatt med t.ex pistagenötter, en av mina favoriter, skuren i kuber och sedan rikligt pudrad med florsocker. Det blev inget inköp denna gång.

Efter Pias genomgång i går har vi bestämt att satsa på utflykter på Korsika och Menorca. På övriga ställen tänker vi promenera tillsammans med Pia som verkar ha varit överallt.

Kusadasi är rent och trevligt frånsett alla propåer man får från affärsidkare längs gator och gränder. Vi drack nypressad granatäpplejuice vid ett gatustånd, vacker juice men inte speciellt god. Inte sur men sträv. Vi besökte också en moské där imamen hade en familjerådgivning med en familj där ( givetvis!) män och kvinnor satt på olika sidor. En spartansk moské långt från de mer praktfulla i Istanbul.

Lunch på båten och sedan tillbringades eftermiddagen i solstolar i skuggan på pool-däck. Lite slummer, lite bokläsning och lite författande dvs detta.

Detta läggs ut först på tisdag eftersom de europeiska reglerna som innebär att kostnaden för sms’a mm är lika mycket oavsett land inte gäller I Turkiet utan här är det betydligt dyrare.

Det verkar vara problem i Santorini för varken Henrik eller jag har välkomnats av någon mobiloperatör.

Först när vi på torsdagen använde våra gratisminuter för internet via satellit kunde vi skicka denna plus fler inlägg.