Skeppet Azamara Pursuit

May 15, 2023 in Turkey

Det här skeppet/fartyget är ett flytande bättre hotell med en överväldigande servicegrad. Det har plats för 700 passagerare och det finns ungefär 400 i personalen.

Vi har en ’stateroom attendant’ som heter Micky och som ser till att vår hytt är i ordning. Det finns flaskor med vatten och på ngt magiskt sätt finns det alltid is i ishinken så att vi kan få is till vattnet.

Hytten är tillräckligt stor för oss och utöver sängarna finns en soffa och soffbord. Gott om förvaringsutrymmen så vi har ibland svårt att komma ihåg var vi lagt vad. Balkong med bord och stolar.

Det är inte bara i hytten vi får service. I restaurangerna, barerna och caféerna behandlas vi hela tiden som VIP. Man blir bortskämd! Det är all inklusive såvida man inte vill dricka exklusivare vin och sprit eller vill äta i någon av de två specialrestaurangerna. Vi behöver vare sig det ena eller det andra.

Det finns flera ställen för mat och dryck och man bokar inte i förväg utan går bara dit man känner för. Frukost och lunch äter vi som buffé, då kan man välja vad man vill. På kvällen går vi till restaurangen med servering vid sittande bord

Det kommer ett inlägg dedikerat till just frukosten senare under resan

Personalen är mest asiatisk, de pratar bra engelska och är sociala. Man kan gissa sig till att när de tjänstgör så är det mycket jobb och lite, om ens någon, ledighet.
    Jag vill gärna intala mig att de med sina inkomster kan försörja familj och släkt i sitt hemland.

Vi har också lärt oss att när man stiger ut ur en hiss så pekar näsan mot fören. Denna kunskap har besparat oss många extra steg.

Nu lite kalenderbitardata:
    Det finns INTE några ABB-poddar i maskinrummet - tråkig nyhet för I!
    Dricksvattentankarna rymmer 942 kubikmeter vatten.
    Löparspåret på däck 10 är 142 meter så det krävs några varv för att bättra på konditionen.
    Vikt 30.277 ton
    Längd 181 meter och bredd 29 meter.
    Djupgående 6 meter.