Måndag 15/5 Azamazing evening

May 15, 2023 in Turkey ⋅ ⛅ 26 °C

På längre kryssningar ordnar rederiet alltid en Azamazing evening. Då hyr de en lokal på land, vi bussas dit och serveras någon dryck och lite snacks innan divertissementet startar. Det är alltid bra artister.

Förra gången vi åkte med dem var Azamazing evening i Ashdod, hamnstad i Israel. Då var det en festlig kväll i konserthuset.

Nu var det helt annorlunda. Vi åkte buss till en antik amfiteater. Att ta sig till åskådarplatserna var som en smärre bergsbestigning. Hela vår grupp klarade det och för några med rörelsebesvär var det en prestation.

På scenen uppträdde en kör med orkester. Totalt 25 personer. De tillhör en kör som är totalt c:a 200 personer. De berättade att kören hade förlorat fem medlemmar i jordbävningen nyligen och att alla som uppträdde under kvällen hade släkt eller vänner som drabbats.

Det var vackert och gripande. De sjöng för alla som far illa i Ukraina och för kvinnorna i Iran som offrat sina liv i kampen för friheten att slippa bära sjal.

Speciellt att sitta där i amfiteatern och tänka att där hade människor suttit långt tillbaka i tiden.