Fredag 19/5 Taormina

May 18, 2023 in Italy ⋅ 🌙 17 °C

Sicilien! När vi ser ut från vår hytt så ser vi Etna!

I dag har Henrik internetåtkomst via Halebop medan jag, som har Telenor, inte har det. Vi löser det problemet med hjälp av internetdelning som innebär att jag kopplas till Henriks telefon och får åtkomst den vägen.

Pia har ett eget bord i receptionen, det enda förutom den officiella receptionen. Där har hon ett blädderblock där hon skriver upp vad som gäller för dagen. Jag tar med en bild av dagens blad för där står det mesta vi behöver veta om Sicilien.

Vi tog oss iland och hittade en HoHo-bus (Hop-on-Hop-off) som skulle ta oss högt upp i bergen. Pia prutade ner priset från 20 till 16€. Det hade nog varit svårt att pruta mer eftersom dessa bussar kör en lång runda.

Vi skulle till en liten by som heter CastelMola och som ligger högt, högt upp i bergen. Busscauffören klarade alla utmaningar galant och hade en fördel av att ha ett betydligt större fordon än de flesta andra trafikanter och förvarnade genom intensivt tutande inför varje kurva att han var på väg.

Gullig by med fantastisk utsikt vart än man sig vände. På det lilla caféet från 1700-talet drack vi deras specialitet som var ett vin gjort av apelsin och mandel. Mycket sött!

Tillbakafärden skedde med lokalbuss och taxi och vi hann precis tillbaka för att äta lunch. Om vi hade kommit tillbaka senare så hade vi ändå kunnat bli mätta eftersom det finns en servering på pooldäck som har öppet mest hela tiden.

Sedvanlig middag och sedan underhållning. De flesta kvällar är det musik och dans av sex duktiga artister. I går (torsdag) var det en komiker som inte föll oss på läppen.
    En irländare vars flesta skämt handlade om underlivet och som hade passat bättre i en annan miljö. Dock var det många i publiken som skrattade hjärtligt så när vi hade konstaterat att det inte var vår ’cup of tea’ gick vi därifrån.