Lördag 20/5 Sorrento

May 20, 2023 in Italy ⋅ ☁️ 19 °C

Vi vaknade upp till ett regnigt Sorrento och klädde på oss ordentligt redan till frukosten. Pia anförde oss under exkursionen av Sorrento.

Sorrento har Italiens vackraste kuststräcka som dessutom är klassad som världsarv av UNESCO. Staden har c:a 16.000 invånare.

Det hade slutat regna när vi gav oss iväg.

Vi låg på redden så det var tenderbåt in till kajen som gällde. Sorrento ligger en trappa upp, högt uppe på klippan så vi tog hissen upp till stan.

Vi passerade en kyrka där det förbereddes för ett bröllop och när vi först passerade kyrkan klockan 10:40 så var många av gästerna redan samlade. När vi sedan gick tillbaka till båten, klockan 12:40 var vigseln ännu inte avslutad.

Det fanns givetvis de vanliga gränderna där det såldes allehanda varor. Mycket med citroner: Limoncello, förkläden, keramik mm. Här fanns nästan inga inkastare så man kunde drista sig att stanna och titta på sådant som var intressant utan att bli
    överfallen.

Även om det var mulet så var det varmt och jag ångrade mitt klädval med jeans och jacka.

Pia hade ordnat så att vi fick göra ett besök på bryggan och träffa den finske men svensktalande kaptenen. Vi var där när det var dags att lägga ut och till vår ära gjorde kaptenen en 360 graders sväng, ’a full donut’, innan vi anträdde resan till nästa mål.

Den sedvanliga underhållningen efter vår middag var återigen den jobbiga stand-up-artisten så vi lyssnade på honom i sådär 5 minuter innan vi gick därifrån.

Kvällens disko var en timme med bara ABBA-låtar. Pia var uppe på dansgolvet hela tiden vi var där medan vi andra gjorde små inhopp där.
    Det blir nog inte fler disco under resan.