Måndag 22/5 Korsika

May 22, 2023 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Rättelse av gårdagens inlägg.

Korkek
    Den information vi hade fått vid en föreläsning på skeppet var inte korrekt. Följande information är därför hämtad från Wikipedia:
    - korkek växer visserligen på både Sardinien och Korsika men bl.a Portugal är en mycket större producent
    - första skörden kan ske först när korkeken är 20 år
    - därefter kan kork skördas vart 9-10’e år
    - först vid tredje skördetillfället håller korken tillräckligt bra kvalitet för att kunna bli korkar till vinflaskor. Då är korkeken alltså 50 år.
    - korkekar kan bli 200 år gamla
    - innan man överhuvudtaget kan tillverka något av korken ska den plattas ut samt torka i ett år

Nu vet vi det mesta som är värt att veta om korkek!

I dag hade vi bokat en utflykt till Bonifacius, en klippig halvö i södra Korsika.

Under bussfärden dit åkte vi genom ett vackert landskap. Förutom ovan nämnda korkekar så växte där Maquis - ogenomträngliga buskar och träd. Dess namn användes som benämning av den franska motståndsrörelsen under andra världskriget.
    Jag har precis läst en intressant bok om denna rörelse och om en av deras frontfigurer: Nancy Wake.

Framme vid Bonifacius fick vi sätta oss på ett litet ’tåg på hjul’ och vi kände oss som små barn. Tåget gick uppåt och när vi var nästan uppe på toppen på klippan fick vi stiga av.

Så blev det vandring med guiden. Det gick upp och det gick ner och väldigt sällan var det platt. Efter allt vandrande fick vi en kort paus då vi drack öl respektive vin. Tåg ner igen och vi beundrade den fantastiska utsikten.

Efter lunchen satt vi och läste och dristade oss efter ett tag ut på soldäck. Där var det soligt men blåsigt så vi ’cocoonade’ i en sfärisk solbädd.