Tisdag 23/5 Menorca

May 23, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 19 °C

En händelserik dag.

Vi ankom till Menorca först klockan 13 och innan dess lyssnade vi på en föreläsning om Menorca och Mallorca.

Menorca tillhör ö-gruppen Balearerna där även Mallorca ingår. Hamnen är en naturhamn så det var en fin insegling genom sundet in till vår plats. Menorcas hamn är nummer två av världens naturhamnar. Nummer ett är Pearl Harbour.

Klockan två började vår Menorca-utflykt som var väldigt intressant. Utöver en engelskspråkig guide hade vi en inhemsk guide. Han var arkeolog och pratade rätt dålig engelska men det uppvägdes av att han pratade långsamt och tydligt. Han var gullig i sin önskan att bibringa oss kunskap om de gamla menorcanska lämningarna.

Vi åkte runt och såg tre olika stenhögar som alla var intressanta. De användes som begravningsplats och gruppen med den högsta stenhögen fick högst status. I högen fanns det rum för sådär 70 lik så när fler lik tillkom flyttades de tidigare ut.

Detta är tråkigt för arkeologerna eftersom de endast har de senaste kropparna att analysera.

Under utgrävningarna vid ’bordet’ hittade man en liten statyett som man tror föreställer Imhotep, arkitekten bakom pyramiderna.

På kvällen var det White Evening. Då dukas det på pooldäck och det serveras en buffé. Det var också en parad av personalen och deras flaggor.