Kyoto

March 20, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 8 °C

De voormalige hoofdstad geeft een authentiek beeld van Japan weer. Met zijn tientallen tempels, parken en Japanse tuinen is deze stad een grote trekpleister voor toeristen. Heel wat Japanse tradities worden hier in eer gehouden, waaronder het dragen van de kimono, al worden de meeste kimono’s die je ziet, gedragen door Chinese en Koreaanse toeristen 😏.
    Op dag één brengt de trein ons een eindje buiten het centrum van Kyoto naar Arashiyama, bekend van zijn bamboe bos en mooie natuur die mooie beelden opleveren op foto. Aangezien we er pas tegen de middag aankomen is het er al onwaarschijnlijk druk. De plek is duidelijk geen goed bewaard geheim gebleven.
    De tweede dag bezoeken we de Kiyomizu-dera tempel en dwalen rond door de kleine straatjes in de buurt van de Gion wijk. Daarna nemen we deel aan een Japanse theeceremonie. De sereniteit en secure waarmee onze gastvrouw de thee voorbereidt en inschenkt brengt de hele groep tot rust. De voorbereiding duurt wel een kwartier lang. Daarna genieten we des te meer van ons kopje matcha thee (Japanse groene thee). In deze wijk wonen en werken veel geisha’s. Kleine houten bordjes met Japans schrift duiden aan waar ze wonen. Maar vaak zijn de bordjes weggehaald uit toeristische overlast. Geisha’s zijn vermaakdames en hebben een groot aanzien in Japan. Een geisha wordt je dan ook niet zomaar: Een vijf jaar lange Spartaanse training gaat eraan vooraf. Geisha’s in opleiding worden maiko’s genoemd. De kans dat je een geisha ziet is eerder klein, aangezien ze zich niet snel in het openbaar vertonen. Maar we hebben geluk: Wanneer we ‘s avonds met de groep door de wijk wandelen stopt een auto in de straat. Een vrouw in een prachtige kimono met wit gelaat en perfect opgestoken haar stapt uit en wandelt een huis binnen. We zijn allemaal erg onder de indruk. Onze gids laat weten dat dit een Maiko is, dat is blijkbaar te herkennen aan de kleur van de kimono.
    Het is dag drie en we hebben nog zoveel te zien! We plannen een zeer drukke dag vandaag. Om 7u verlaten we ons cabine hotel en trekken richting de bekende Fushima Inari shrine. Een heilige plek met duizenden oranje gekleurde poorten (torii). Deze poorten zijn geschonken door particulieren en bedrijven. De weg naar boven is stijl. We doen er twee uur over om volledig rond te lopen. Onderweg begroeten honderden beelden van vossen ons. Zij zijn de wijze boodschappers van de goddelijke beschermer “Inari” van de oogst en rijst. Bovenaan heb je een goed uitzicht op de stad. Verder is er niet veel te zien: De reis is hier zeker interessanter dan de bestemming. Later die dag bezoeken we nog het Nijō castle en twee tempels. Het zijn stuk voor stuk prachtexemplaren met oog voor detail. De muurschilderijen en interieurelementen zijn zeer inspirerend. Ook de tuinen van het paleis zijn een lust voor het oog, zeker nu de eerste kerselaars beginnen bloeien. 😍