"This is the road to hell..."

January 18, 2016 in Vietnam ⋅ ☁️ 3 °C

Dags att ge sig ut på vägarna igen, känna lite på Vietnams vägar. Vi bestämde att oss att dra ifrån Ha Tien för stranden var inte ok eller bökigt som ni läst tidigare. Hade lite olika diskussioner vart och hur. Kom med ett förslag Can Tho som ligger mitt i Mekongdeltat och enl TripAdvisor så skall det finnas en strandremsa i staden. Ok vi kör på detta. Gick och fixade med biljetterna, 9$ styck och skall ta ca 3 timmar. Lät ok. Stack och kollade deras matmarknad innan bussen skulle gå.
    Kom iväg vid utsatt tid gjorde sig ordning för en långkörare. Inte mycket folk i bussen. Efter en kvart kör gubben in på en stor bussterminal. Vad händer nu? Jo då fick vi byta minibuss samt en väntan på inte vet jag. Vid 15 började vid rulla iväg och fler folk i bussen.
    Sedan började resan till hell.. Chauffören körde som han hade snott bussen. Det var plattan i botten, hänga på tutan och livsfarliga omkörningar.
    Tilläggas var att han hade en kompanjon med sig som satt vid en sidoruta och skrek något på Vietnamesiska till de stackars skoterförare som 10 sekunder innan hade fått ett bilhorn i öronen. Vilket liv, o vilken körning. Satt så jag hela vägen framför. Är lite kluven att vägen mellan Ha Tien o Can Tho är mestadels rak, inte så många dolda kurvor men är det rakt kan man ju skrämma upp bilen i bra farter..😱
    Iaf resan blev med några stopp på vägen för att hämta upp mer passagerare på vägen. Bilen var fullastad.
    Ca en halvtimme innan målet då stannar chauffören för dass o ät paus?? Och där stod man o väntade för maten var inte så aptitlig. Tills chauffören hade ätit färdigt.
    När vi äntligen kom till busstationen i Can Tho med hjärtat i halsgropen. Så var klockan 20. *suck* Tur hade vi redan bokat ett hotell och en taxi kom direkt.20.30 var vi i rummet och kunde andas ut.
    Med andra ord en resa på 3 timmar tog 6 timmar...
    Rätt slut nu efter allt detta. Men fick se lite av Vietnam på vägen.
    Verkar vara ett bra hotell iaf hoppas nu stranden verkar ok.
    Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.