Dykning ved USAT Liberty

February 6, 2019 in Indonesia ⋅ 🌧 28 °C

Igen blev jeg hentet kl. 7 - denne gang var der dog en 2,5 timers lang køretur fra Ubud til Tulamben. En meget smuk køretur, hvor jeg fik set en del mere af øen, plus rigtig mange rismarker 😊.
    Hotellet vi bruger som base i dag ligger helt ned til vandet og kun måske 20-25 meter fra midten af vraget af det 120 meter lange USAT Liberty, som blev sat på grund her efter at være blevet ramt af en japansk torpedo under anden verdenskrig - siden da har et vulkan udbrud i 70'erne skubbet vraget lidt fra land, så det nu starter i 5 meters dybde og går ned til omkring 35 meters dybde. Det første dyk var på 46 minutter med en maksimal dybde på 28,2 meter - Her gik vi direkte i vandet fra en lille sten strand og 2 minutter senere var vi ved vraget. Her dykkede vi en tur rundt om den og så flere flotte fik undervejs, blandt andet et par rigtig store Hawkbill Sea Turtles. Super dyk og super spændende at se et vrag så tæt på 😊👍.
    Andet dyk var på 57 minutter med en maksimal dybde på 20,1 meter. På grund af tidevandet var der denne gang en del dårligere sigt, men stadig et rigtig godt dyk og masser af forskellige fisk og flotte koraller.
    Tredje og sidste dyk var et mørke dyk ca. kl. 19 - første gang jeg skulle prøve at dykke i mørke og med lygter. Dykket blev på 60 minutter og en maksimal dybde på 19,2 meter. Det var super spændende at opleve vraget om natten og se forskellen på de fisk og skaldyr der er ude på jagt her om natten kontra om dagen.
    Blandt andet se vi den lidt mærkelige Bulepapegøjefisk, som kun kommer til vraget om natten - Sjovt var det også at ser den store Koralbarser - på engelsk en Greasy Grouper - jage om natten, samt også den flotte Dragefisk.
    Efter det sidste dyk, tog Divemaster Agus, dykkermakker Daniel og jeg ud og spise på en hyggelig lokal restaurant i nærheden. Hvorefter der ventede 2,5 timers kørsel hjem til hotellet i Ubud.