Naar Ovide in het Eungella N.P.

June 3, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Bij het weggaan vanuit de Blackdown Tablelands stoppen we bij het Yaddamen Dhina uitzichtpunt. Hier kijk je uit over de tafelbergen en het daarachter gelegen platte laagland. We dalen de steile weg af in de laagste versnelling, door de omvang van de bus wil deze zich anders alleen maar van de berg storten. We tanken nog bij in de volgende plaats, je kan nooit genoeg benzine hebben en beginnen aan een paar honderd kilometer door niemandsland.

De weg is redelijk goed, dus we kunnen meestal 120 aanhouden. Er is wel redelijk wat verkeer in de tegengestelde richting. Gedurende een paar uur passeren we twee plaatsen, de weg gaat vooral langs uitgestrekte weidelanden, met af en toe wat koeien. Het is een saaie rit, totdat we achterop een zeer zwaar transport rijden. Deze bestaat uit een oplegger met daarop een enorme rups, waarschijnlijk een onderstel van een mijnbouw voertuig. De vracht neemt de volledige breedte van de weg in beslag, alle tegenliggers worden door de politie escorte in de berm gezet. Wij mogen gelukkig na even al passeren als de weg net breed genoeg is.

In Nebo stoppen we bij een picknickplaats voor de lunch. Er zijn geregeld zulke plaatsen om uit te rusten, blijkbaar vallen er aardig wat verkeersdoden. Langs de kant van de weg staan geregeld borden met Survive this drive, heel opbeurend 😅. Ook wordt met autowrakken soms duidelijk gemaakt wat je kan overkomen. Hierna rijden we nog een uur door bosrijk gebied waarna we afdalen naar de kustregio van Mackay. Dit is een vallei die aan drie kanten wordt omgeven met heuvels en bijna helemaal wordt gebruikt om suikerriet te verbouwen. Queensland produceert 90 procent van het Australische totaal en 80 procent daarvan wordt geëxporteerd. Als je tussen de velden met metershoge planten doorrijdt komen gelijk beelden van menig horrorfilm naar boven.

In Marian doen we boodschappen (wat is het drukkend heet hier) en rijden daarna door de suikerriet velden door de vallei totdat het niet meer kan. Daar gaat de weg via veel haarspeldbochten slingerend omhoog. Ook hier is er een flink stijgingspercentage, onze bus heeft het zwaar te verduren. Na 5km zijn we boven en hebben we een prachtig uitzicht over de vallei waardoor we net gereden zijn. Een paar kilometer verderop ligt het Broken River Camp waar we vannacht slapen. Dit is een kleine camping met 8 plaatsen op een grasveld in het Eungella N.P.

Ons doel hier is het zien van vogelbekdieren (platypus) welke erg schuw zijn. Dit zijn zoogdieren die eieren leggen en alleen in het oostelijk deel van Australië voorkomen We hopen dus een glimp van Ovide en zijn vriendjes op te vangen. Wie Ovide is kun je hier terugvinden:

We lopen langs de rivier die langs de camping loopt naar de eerste plaats waar je ze kunt zien en hebben meteen raak. Twee vogelbekdieren zwemmen in de rivier en duiken steeds onder om naar voedsel te zoeken. Eentje zwemt vlak onder onder ons door, maar ze verdwijnen daarna naar de overkant. Op de tweede plaats iets stroomopwaarts zien we eerst wat schildpadden en een blauwe ijsvogel, daarna verschijnt er nog een vogelbekdier die ook nu recht onder ons in de rivier zwemt. Missie geslaagd.