Naar Koetaisi en het Gelati klooster

May 21, 2023 in Georgia ⋅ ⛅ 21 °C

We verlaten Gori via de enige snelweg die Georgië rijk is. Deze loopt van Tbilisi naar Batumi aan de Zwarte Zee. We kunnen zo wel lekker opschieten, helaas is een stuk nog niet af in heuvelachtig gebied. Hoe kan het ook anders, de Chinezen zijn druk aan het bouwen. We slingeren steeds onder de nieuwe weg door, waar tientallen tunnels en viaducten worden aangelegd. Dit zal wel een strop worden voor de lokale bevolking, die langs de oude weg zijn handelswaar aanbiedt. Zo verkoopt in een dorp iedereen iets wat op een grote schoenzool lijkt, een ander dorp strandstoelen en weer een ander keramiek.

Het schiet totaal niet op, werkverkeer, vee, mensen te voet, alles gaat samen op de weg. Eenmaal uit de heuvels gaat de snelweg verder. Bij Kutaisi gaan we eraf en slingeren ons naar het Gelati klooster, welke dateert van de 12e tot 17e eeuw en gebouwd door koning David de Bouwer. Het klooster was een van de belangrijkste van de orthodoxe kerk en bevat prachtige muurschilderingen. Alleen staat hij sinds kort helemaal in de steigers van binnen.Toch kunnen we in de bijgebouwen wel veel muurschilderingen zien en een voorstelling maken hoe de kathedraal er vanbinnen uit heeft gezien.