David Gareja klooster

June 2, 2023 in Georgia ⋅ ☀️ 25 °C

De volgende ochtend wordt het al snel heet, gelukkig kunnen we in de schaduw van de daktent zitten. We ruimen voor de laatste keer onze spullen op. Het laatste stuk onverhard is erg mooi. We rijden eerst door valleien met rotspartijen en oude grotkloosters. Ook hier staan veel verlaten boerderijen, toch worden ze nog wel gebruikt, dit is te zien aan de staat en hoeveelheid spullen. Overal staan de bomen en struiken mooi in bloei.

De weg gaat steil omhoog en we staan ineens bovenop een heuvelkam, waarbij je naar alle kanten uitzicht hebt op het nu groene landschap. Bovenaan een klif komen we ineens een schildpad tegen, die daar langs de rand kruipt. Het laatste stuk gaan we door een vallei en klimmen dan weer de heuvels in, totdat we in Udabno weer in de bewoonde wereld komen. Nou ja, deze plaats is zoals zovelen ooit wat geweest, maar er staan nu veel leegstaande en vervallen gebouwen.

We rijden verder over wat toch wel de beste weg tot nu toe is. Onze bestemming is het David Gareja klooster, welke op de grens met Azerbaijan ligt. Een deel zelfs in Azerbaijan, maar dat is door een grensruzie tussen beide landen nu niet meer toegankelijk. Op de heuvelkam staan gewapende militairen de grens te bewaken, dus het is serieus.

Het klooster zelf wordt sinds de 6e eeuw bewoond, toen een aantal monniken in de natuurlijke grotten gingen wonen. Tussen de 9e en 13e eeuw werd het complex uitgebreid en erg invloedrijk. In de hele regio werden ook andere kloosters in de rotswanden gemaakt. De Mongolen en Perzen maakten hieraan een einde, resulterend in de dood van 6000 monniken. Na de annexatie door Rusland in de 19e eeuw leefden er nog maar een paar monniken en werd het centrum complex door het leger van Georgië gebruikt tot 1988. Nu wonen er weer verschillende monikken en is het klooster gerestaureerd.

We kunnen alleen de kerk en binnenplaats bekijken. Het mooiste gedeelte ligt verderop op de heuvel, wat mooie fresco's moet hebben, en prachtig uitzicht over Azerbaijan. Hopelijk kan dit in de toekomst wel weer.