Sapa: tussen de wolken op de scooter

November 9, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 20 °C

We stoppen voor een broodje gebakken ei bij een restaurantje langs de weg. Stokbrood en croissants zijn dankzij het koloniale verleden overal te krijgen. Twee jonge katten zijn druk bezig met elkaar te spelen. Het gebied rond Sapa is schitterend, met de hoogste bergen van Indochina, watervallen en rijstterrassen.

We klimmen steeds verder tot de bergpas op 2000 meter. Daar wordt druk gebouwd aan een groot Boeddhistisch beeld en zo te zien een nieuw resort. Links van ons liggen de hoogste toppen van 3000 meter met daaronder valleien die vol hangen met wolken. Druk op de weg is het totaal niet, dus het is ontspannend scooteren. We genieten van de vergezichten en het wolkenspel in de valleien. Na de bergpas beginnen we aan een slingerende afdaling. De bergen zijn hier een stuk grilliger en ontzettend steil. We rijden tot een uitkijkpunt, waar de bergtoppen tevoorschijn komen uit de wolken.

Aan de andere kant van de vallei begint het te dreigen, we besluiten terug te rijden naar Sapa. Lange tijd zitten we achter een vrachtwagen die niemand erlangs laat, zodra het kan schieten we er voorbij. Onze Honda scooter doet het goed op de steile hellingen, met 150cc is hij ook wat krachtiger dan een Nederlandse scooter.

Midden in de stad ligt een groot meer, met daaromheen allerlei restaurants. We gaan bij een restaurant boven zitten en hebben leuk uitzicht over het meertje. We bestellen een eisbein, dat blijkt een slechte keuze, want het stuk vlees is gefrituurd en niet ontdaan van een dikke laag vet zoals we in Europa gewend zijn. Wij komen er niet door, de serveerster gaat het stuk vlees te lijf met een schaar, resulterend in een grote ravage. Het beetje vlees wat eraan zit smaakt prima, maar het blijft zonde van de bonk op de foto.

Tegen zonsondergang (17.15 uur) zijn we weer terug in de lodge. Vanaf ons balkon zien we mensen ossen en ganzen naar de stal loodsen. Niet ver van onze lodge zit een school voor dit gedeelte van de vallei. Kinderen komen te voet, op de fiets en op de brommer uit school. Ze gaan in Vietnam in 2 groepen een halve dag naar school, dus de ene in de ochtend en de andere tot zonsondergang in de middag. Er wordt net als in veel andere landen een uniform naar school gedragen. We zien ook de bergen tevoorschijn komen, net voor het helemaal donker wordt.