Sapa: Fansipan Legend

November 10, 2023 in Vietnam ⋅ 🌫 15 °C

Met zijn 3100 meter is Mt. Fansipan de hoogste berg van Zuidoost-Azie. Niet ver over de grens in China liggen veel hogere bergen, het is maar net hoe je het definieert. In het centrum van Sapa nemen we een treintje naar het kabelbaan station verderop. We worden op Aziatische wijze uitgezwaaid door een medewerker. Onder ons in de diepte zien we de rijstterrassen liggen.

Bij het gondelstation zouden we met een enkele trap bij de ingang kunnen komen, maar dat gaat helaas niet op. We worden naar buiten geleid waar uiteraard een hoop souvenirwinkels zijn, om daarna weer naar binnen te worden geloodst. Het is druk bij de gondel, maar we schuifelen snel door en na 20 minuten zitten we in de gondellift. Deze is door Doppelmayer ontworpen en is de langste driekabel gondel ter wereld met een lengte van 6.3 km en een hoogteverschil van 1400 meter.

We steken eerst de vallei over waar onze lodge ook ligt en beginnen dan echt aan de beklimming. Het uitzicht over de valleien en bergen is prachtig, uitgestrekte bossen en watervallen gaan onder aan ons voorbij. De rit duurt 20 minuten en zoals verwacht duiken we net voor de top de wolken in.

Boven is het commercie op en top en wacht ons een soort Boeddhistisch pretpark, waar overal continu hetzelfde mysterieuze deuntje galmt. Het is winderig en mistig, heel koud is het niet echt, iedereen loopt met dikke winterjassen rond. Er staan verschillende tempels, een groot Boeddhabeeld, een wachttoren en bovenop de top wappert de Vietnamese vlag die nog net aan een laatste stukje stof vastklampt aan de paal. Ondertussen zal deze wel weggewaaid zijn 😋.

We wachten een tijdje en worden een paar keer kort beloond met een glimp van de wolkenmassa's om ons heen. Een prachtig gezicht, maar meer dan dat wordt het niet. We wandelen tussen de tempels door haar beneden, de mist geeft het geheel een mysterieuze sfeer. Eenmaal binnen warmen we ons op met een grote kom noedelsoep. De prachtige gondelrit maakt het de moeite waard om boven te zijn geweest, ondanks dat we geen uitzicht hebben gehad.