Nachttrein naar Hanoi

November 10, 2023 in Vietnam ⋅ 🌙 24 °C

Om 18 uur worden we opgehaald door een shuttlebus om ons naar het treinstation van Lao Cai te brengen. Het is inmiddels donker en de chauffeur is duidelijk nachtblind. Het helpt ook niet dat zijn voorruit continu aanslaat, hij wil niet begrijpen dat een beetje airco op ruit kan helpen 🤣.

Lao Cai ligt aan de grens met China en is het eindpunt van de spoorverbinding met Hanoi. De (nacht)trein is een belangrijk vervoermiddel in Vietnam, waarbij de standaard coupes zes of vier slaapplekken hebben. Private ondernemingen hangen luxere wagons aan de trein voor de toeristen. Wij hebben bij Chapa Express een eigen coupe geboekt. Eerst mogen we gebruik maken van de eigen lounge op het station, inclusief douche, en dat is na een lange dag erg lekker.

Ruim op tijd mogen we aan boord en de trein is prachtig. De wagon is van binnen donker geschilderd, aangezien de trein alleen 's nachts rijdt is dit prettig. Onze coupe is gedecoreerd met stof met lokale motieven en op tafel staat een sfeerlampje. De bedden zijn gelukkig niet al te hard en hebben hotel linnen. Op de gang is een normaal toilet en twee wasbakken om je op te frissen. Drinken en snacks zijn inbegrepen.

Stipt op tijd vertrekken we voor de 8 uur durende rit naar Saigon. De wagen schokt en kraakt nogal, dus van veel slapen komt het helaas niet. Het is wel fijn de kleine ruimte niet te hoeven delen met anderen 😊. De volgende ochtend komen we rond 5.45 uur aan in Hanoi.