Phong Nha Cave

November 17, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Vanaf de Paradise Cave rijden we verder door de jungle van het Ke Bang NP. We doen vervolgens een lange afdaling naar beneden en moeten veel bijremnen. De automaat kan de helling van 10 procent en ons gewicht niet bijbenen. De uitzichten over de heuvels zijn werkelijk prachtig, dit is toch wel een van de mooiste stukjes Vietnam.

We slalommen terug naar Phong Nha, onderweg wordt er gember geoogst. In Phong Nha kopen we tickets voor de gelijknamige grot en een ticket voor de boot die je in 30 minuten ernaartoe vaart. We kiezen ervoor niet te wachten op andere toeristen om de kosten te drukken, veel zijn er toch niet, en hebben de boot voor onszelf. De boottocht voert tussen de karstbergen door en langs dorpjes. Aan de oevers liggen honderden boten niets te doen, blijkbaar kan het hier enorm druk zijn in het seizoen.

De Phong Nha cave is de langste niet droge grot ter wereld met 11 kilometer, waarvan je 1.5 per boot kunt afleggen. Helaas kan dit vandaag niet door de hoge waterstand. We worden net voor de grot afgezet en per pendelboot een stukje de grot ingebracht. Daar zien we dat het snelstromende water inderdaad tot het plafond staat. We kunnen wel twee kamers te voet bezichtigen.

Deze grot is heel anders als de vorige, met stalagmieten van tientallen meters hoog die vrij gezegd op kwallen lijken. Ook zijn ze gekleurd in groen en grijstinten. Het is jammer dat we niet kunnen varen, maar we zijn blij toch dit stukje te kunnen zien.

We varen terug naar Phong Nha en eten wat die avond in het restaurant van het hotel.