Een bewogen dag...

June 20, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Na een nacht met onweer, gelukkig op afstand en wat regen is het vandaag bewolkt en gelukkig veel minder warm.
    Zoals we gewend zijn vertrekken we om 08.45 uur, dit keer uit de mooie haven van Uelzen.
    We gaan op weg naar de volgende uitdaging het Schiffshebewerk Luneburg waar we om 12.10 uur aankomen.

De schepenlift bestaat uit twee grote troggen (bakken) van 100 meter lang en 12 meter breed.
    Het totaalgewicht van een trog gevuld met water is 5800 ton. Als tegengewicht zijn 224 betonblokken van elk 26,5 ton aan enorme staalkabels aangebracht. De troggen worden door 4 gelijk geschakelde elektomotoren van elk 160 kW en een getand stangenstelsel op en neer bewogen. Een schutting duurt ongeveer 20 minuten en overbrugd een hoogte verschil van 38 meter.

Als wij om 12.10 uur aankomen varen vaart er net een vrachtschip de trog uit en ligt er een vrachtschip klaar om in te varen, aan de remming liggen nog een drietal schepen te wachten.
    De Angy gaat aan de remming liggen met de bedoeling onze groep van 6 boten aan te melden, ook De Bruce is bezig aan te leggen als er via een goed verstaanbare luidspreker wordt omgeroepen dat de eerste drie sportboten achter het vrachtschip de trog in mogen varen.
    We zijn sprakeloos, vrijwel altijd moet je érg lang wachten, omdat beroepsvaart altijd voor gaat, De Oliver, De Luwte en De Espadarte maken vast aan de remming in afwachting...

Als eerste vaart De Angy achter het vrachtschip naar binnen, gevolgd door De Bruce en tot slot komt De La Rhenane naar binnen varen en perst zich letterlijk tussen de twee voorgangers in; de fenders zitten klemvast tussen beide boten.
    Dan gaat de grote deur dicht en zakken we zeer snel een meter of twintig, daarna gaat het in rustiger tempo.
    Eenmaal beneden gaat de grote deur open en varen wij, op gepaste afstand, achter het vrachtschip aan de trog uit. Het is een enerverende én indrukwekkende belevenis.

Om 13.00 uur varen we verder op het Elbe-Seitenkanaal helaas zonder De Olivier, De Luwte en De Espadarte.
    Willy heeft nog even contact met de achterblijvers, maar helaas zijn zij nog niet aan de beurt.
    Een klein uurtje later varen wij met een grote bocht de Elbe op een prachtige brede, maar ondiepe rivier met zandstrandjes en kribben (die bij hoog water onder water staan!) Na vijf kilometer verlaten wij de Elbe alweer en varen we de jachthaven van
    Lauenburg binnen waar de havenmeester ons de ligplaatsen wijst en helpt bij het aanleggen!
    Voor de La Rhenane is het opnieuw passen en meten...
    Op de Angy drinken we een borrel op de goede afloop en hebben we contact met de achterblijvers, zij liggen nog steeds vóór de schepenlift, beslist niet leuk!
    Uiteindelijk arriveren zij pas om 17.55 uur in de haven en om die reden besluiten we morgen een rustdag in te lassen!