Op avontuur...

June 19, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 26 °C

Het wordt eentonig, maar opnieuw start de dag zonnig en warm.
    Vier boten verlaten de haven om 08.30 uur om zich bij de andere twee te voegen en zo varen we gezamenlijk het Elbe-Seitenkanaal op het avontuur tegemoet.
    Niemand van de toervaarders heeft deze route eerder gevaren, dus zijn er kaarten bestudeerd en boeken gelezen ter voorbereiding.
    Het Elbe-Seitenkanaal loopt door het Allertal en over de Luneburgerheide en is de noord-zuid verbinding tussen de Elbe en het Mittellandkanaal.
    Het is 115 kilometer lang en er wordt een hoogte verschil overbrugd van 61 meter, door de sluis bij Uelzen 23 meter en door de schepenlift bij Scharnebeck 38 meter.
    Het is in eerste instantie een wat saai, maar niet onprettig kanaal om te varen later komt er meer begroeiing.
    Met grote regelmaat komen we vrachtschepen tegen en ook veel pleziervaart.

Om 14.10 uur komen we aan bij sluis Uelzen, we moeten wachten tot we opgeroepen worden, na een half uur wachten is het zover en varen we achter een vrachtboot de sluis in. De sluiswachter komt controleren of we onze touwen bij de juiste drijvende bolder hebben en dan gaan we zakken. 23 meter is echt veel, maar het gaat allemaal heel rustig. Het gevolg is wel dat we pas om 15.40 uur de sluis uitvaren. Gelukkig is het niet ver meer naar de haven, iedereen vindt een plaats en gezamenlijk gaan we het lidgeld betalen in het clubhuis.
    Omdat het ontzettend warm is reserveren we een tafel in het clubhuis voor het diner en genieten we van een heel gezellige avond.