Jammer...

July 12, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 20 °C

De wekker loopt om half zeven af, het is bewolkt maar niet koud met 17.2 graden en... windstil!
    De zeilboten die bij vrijwel iedereen langszij liggen zijn op tijd vertrokken, wij maken om 07.50 uur de touwen los.

De zee is spiegelglad en het mist een klein beetje, zo is het een feestje om op zee te varen, al snel komen we aan bij de kliffen en kunnen de fotografen hun gang gaan, helaas schijnt de zon niet waardoor de kliffen minder spectaculair tonen dan gisteren, jammer!
    Elke boot wordt op de foto gezet met de kliffen op de achtergrond, ter herinnering aan één van de hoogte punten op deze reis.
    Met z'n allen dobberen we een half uurtje rond en zetten daarna koers richting Rodvig, we laten we het eiland Mon met pijn in ons hart achter, amaai wat is het eiland mooi...!

Na een zeer relaxte tocht (twee keer worden er héél kort bruinvissen gespot) arriveren we om 12.00 uur in de haven van Rodvig en is er gelukkig plaats voor allemaal.
    De haven is geliefd als aanloop haven op weg naar Kopenhagen, ook merken we dat de zomer vakantie is begonnen, het wordt drukker in de havens, wij proberen rond de middag in de havens aan te komen, je hebt dan de meeste kans op een ligplaats.

Na de lunch gaan 7 toervaarders een wandeling maken over de 110 miljoen jaar oude, 17 kilometer lange en 41 meter hoge krijtrotsen van Stevens Klint.
    In tegenstelling tot gisteren lopen we nu over een goed begaanbaar pad met rechts de Oostzee en links uitgestrekte koren velden, prachtig vooral ook omdat intussen de zon is gaan schijnen.
    We lopen met elkaar verder naar een stilgelegde kalksteengroeve die nu tot de mooiste geologische natuurmonumenten van Denemarken behoort, maar helaas gesloten was.
    Twee toervaarders besluiten om terug te gaan, de andere 5 lopen door naar Stevensfort, een museum ter herinnering aan de koude oorlog, staat op de plaats die in die tijd de frontlinie van Denemarken en de Nato vormde.
    De wandeling is érg mooi, maar ook héél lang, uiteindelijk komen we ter plaatse nemen hier en daar een kijkje en moe als we zijn rijden we met de bus terug naar de haven, precies op tijd voor het aperitief...morgen vertrek om 07.50 uur.