Kopenhagen...deel 2

July 17, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 19 °C

Bij het opstaan is het stralend zonnig weer!
    We gaan opnieuw de stad in, Monique heeft weer een route uitgestippeld en Jef loopt voorop met de plattegrond.

We nemen opnieuw de waterbus en gaan deze keer maar 1 halte mee, als eerste komen we bij het Kastellet, de citadel bestaat uit een Ford in de vorm van een vijfpuntige ster, omgeven door wallen en een diepe slotgracht, tegenwoordig wordt het ford gebruikt door Deense militairen die we daar ook rond zien lopen.

We lopen door de Churchillparken en passeren de prachtige Sankt Albans Kirke, een neogotisce kerk gebouwd voor de Anglicaanse gemeenschap, de kerk ligt niet ver van de Gefionfontein, een imposant beeldhouwwerk.
    Hier is het al enorm druk met toeristen en als we verder lopen weet je echt niet wat je ziet, bussen rijden af en aan en drommen toeristen lopen naar het bekendste beeld van Kopenhagen De Kleine Zeemeermin...
    De bronzen sculptuur werd in 1913 aan het einde van de havenpromenade geplaatst en is gemaakt in opdracht van Carl Jacobsen directeur van de Carlsbergbrouwerij, het is geïnspireerd op het ballet De kleine zeemeermin naar een sprookje van Hans Christian Andersen.
    Natuurlijk maken ook wij hier een foto maar lopen dan snel door naar een nieuw hoogte punt, de Marmorkirken, ook wel bekend als de marmeren kerk, de kerk is geheel opgetrokken uit Noors marmer.
    Het opvallendst aan de kerk is de koepel, een van de grootste van Europa en vrijwel overal vandaan zichtbaar.

Daarna lopen we naar het paleis Amalienborg Slot waar elke dag om twaalf uur de wisseling van de wacht te zien is, wij willen de ceremonie wel een keer meemaken, prachtig uitgedoste militairen van de Koninklijke Garde lopen van Amalienborg Slot naar Rosenborg Slot, leuk om een keer gezien te hebben.

Dan is het de hoogste tijd voor de lunch, we zitten op een prachtig terras onder de parasol met uitzicht op de haven en heerlijk eten beter kan het niet ...
    Na de lunch opnieuw op pad, we lopen naar de Nyhavn (nieuwe haven) aan deze 300 meter lange gracht staan aan weerszijde kleurige huizen en is een van de bekendste buurten van de stad, hier kan je echt over de hoofden van de mensen lopen, ook vertrekken vanaf hier de rondvaart boten.
    Via een zijstraat verlaten we de drukte en kijken we nog wat rond in dit érg mooie gedeelte van Kopenhagen en gaan dan we weer met de waterbus naar onze boten.

Half zes houden we palaver op het terras van het clubhuis, bespreken de boodschappen voor de barbecue morgen en valt voor de eerste keer het woord; de terugweg...