Magisch....

July 24, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 21 °C

De wekker loopt om half zeven af...strak blauwe lucht en vrijwel geen wind.

Om 07.50 uur maken we los en wachten we met nog een aantal zeilschepen tot de brug open gaat, we hebben een flinke vaartocht voor de boeg!

Het Falsterbokanal is gegraven op zeer een smal gedeelte van Zweden, waardoor er een schiereiland is ontstaan en er een kortere vaarroute werd gecreëerd. Falsterbo is geliefd bij natuurliefhebbers en vogelspotters.
    Nadat we de brug zijn gepasseerd varen we nog een kwartiertje op het kanaal om daarna de Oostzee op te varen, wat een prachtig gezicht, volledig rimpelloos en wat lichte mist zodat er geen verschil te zien is tussen water en lucht, magisch! Wel veroorzaken wij met onze boten wat rimpels en...helaas zijn er wat vliegjes...

Na een uurtje varen naderen we de Traffic Seperation zone, TSS is een maritiem verkeersmanagement route systeem.
    Schepen die binnen TSS varen, varen allemaal in dezelfde richting of steken deze baan over in een hoek van zo dicht mogelijk bij de 90 graden wij moeten de TSS tot 2 keer toe oversteken en zien ook grote zeeschepen varen, oppassen dus.
    Om 11.15 uur bevinden we ons weer in de territoriale wateren van Denemarken en krijgen we van Yves het verzoek de Deense gasten vlag te hijsen, best streng die Yves...😉
    Rond het middaguur begint het wat te waaien en krijgen de zeilers de wind in de zeilen!

We varen intussen om het eiland Mon heen in vrij ondiep water, gelukkig is er betonning waar we tussen kunnen blijven en via de Stege Bugt komen we om 15.00 uur aan in Stege de hoofdstad van het eiland Mon we hebben we er dan 7 uur varen opzitten maar onder ideale omstandigheden.
    Net als we hebben aangelegd komen Luc en Ira met hun camper aanrijden en drinken we met elkaar een drankje op het grasveld voor de boten.
    We blijven morgen nog een dag in Stege.