Domme ganzen...

July 27, 2019 in Denmark ⋅ ☁️ 23 °C

Gisteravond zijn we in slaap gewiegd op het ritme van de golven, gelukkig is de wind iets gedraaid zodat we meer in de luwte van het eiland zijn komen te liggen het is vanmorgen licht bewolkt en warm.

Iedereen gaat vanmorgen zijn eigen gang, vanaf de boot zien we hoe de boer begonnen is met het oogsten van het koren, in een paar uur tijd is er met een grote combine een enorm korenveld afgemaaid en de opbrengst naar de opslag gebracht.
    Stof en vezels vinden wij op onze boten meegevoerd door de stormachtige wind.
    Monique komt langs, vanmiddag gaan we een wandeling maken naar de ganzentoren, informatie halen we uit onze eigen reisgidsen bij gebrek aan beter.

Rond het jaar 1170 liet Valdemar de Grote in Vordingborg een burcht neerzetten, hij stierf 12 jaar later, zijn opvolger Valdemar Atterdag gaf opdracht tot het aanleggen van een ringmuur en bouwde de 7 verdiepingen hoge wachttoren annex gevangenis. De wachttoren wordt bekroond door een vergulde gans, Valdemar beschouwde zijn vijanden, de Ganzen steden, als een troep domme ganzen...ook van de ringmuur zijn de sporen nog zichtbaar.

Met een aantal toervaarders verzamelen we om 14.00 uur, best lekker om even van de schommelboot af te zijn de wind is intussen weer flink toegenomen en wandelen we naar de ganzentoren en bekijken de restanten van de ringmuur.
    Een klein stukje verderop ligt een kleine Botanische tuin, mooi aangelegd, maar wat bloemen betreft helaas over haar hoogtepunt heen.
    Dan lopen we een stukje door de mooie grote winkelstraat waar...niemand te zien is, in Denemarken gaan de winkels op zaterdagmiddag om 2 uur dicht...alleen de supermarkten zijn alle dagen van de week geopend van 08.00 tot 21.00 uur!

Via de Kirke Alleen komen we bij de Vordingborg Kirke uit 1640, het is een van de vele Sjellandse kerken met een altaarstuk van Abel Schröder de Jongere; er zijn ook 14e eeuwse fresco's te zien, helaas zien wij alleen de buitenkant van de kerk, de deur was dicht.

Als troost zoeken én vinden we een gelegenheid waar we onze teleurstelling kunnen wegspoelen...