Imponerend...

August 8, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Als we opstaan is het bewolkt en er is niet veel wind.

Nadat we de touwen hebben losgemaakt begint het te regenen, we vervolgen onze vaartocht op het Kielekanaal, al snel komen we de prachtige spoorbrug tegen met hangende pont die we helaas niet in werking hebben gezien.

De bruggen over het Kielekanaal zijn allemaal minimaal 38 meter hoog, moderne van spanbeton gemaakte Autobahn-bruggen worden afgewisseld door stalen bruggen die al tijdens de bouw van het kanaal in 1895 werden aangelegd!
    We krijgen een flinke onweersbui over ons heen, maar zoals dat altijd gaat: na regen komt zonneschijn...helaas van korte duur, opnieuw een flinke bui met onweer, maar daarna klaart het op en schijnt de zon weer af en toe wel blijft er veel wind.

Om 14.15 uur komen we aan in Brünsbüttel en gaan we op zoek naar een ligplaats in de (te) kleine haven, niet iedere bootbezitter is sociaal en het lukt Willy niet om bij iemand langszij te mogen liggen.
    Gelukkig vertrekken er twee zeilboten en zijn er bootbezitters die bereid zijn om hun boot te verleggen, top!
    Yves roept via de marifoon Willy op dat er plaats is voor de Angy en uiteindelijk ligt iedereen naar tevredenheid, daar moet op gedronken worden...maar de boten blijven binnen komen en uiteindelijk liggen we allemaal in 'pakketjes' van tenminste 5 boten, naar schatting liggen er uiteindelijk zo'n 60 boten in de kleine haven.

Omdat de Elbe een getijde rivier is met eb en vloed wacht iedereen op het geschikte moment om te vertrekken en de stoom mee te hebben.
    Maar wat een bijzondere plek om te liggen, de ingang van de grote zeesluis is om de hoek, de zeeschepen varen vlak langs de haven in of uit de sluis, een imponerend gezicht...

Veel bootbezitters waarbij wij langszij liggen willen morgenochtend om half zes vertrekken...
    Tijdens het gezamenlijke diner hebben wij overleg, om vijf uur opstaan moeten we bijna allemáál...en als we dan toch wakker zijn...de conclusie is dat vertrek morgenochtend om half zes ook voor ons de beste optie is dus...vroeg naar bed!