Kilometers 'vreten'...

August 14, 2019 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Als de wekker om 06.30 uur afloopt is het buiten11.7 graden...een strak blauwe lucht en er staat een stevige wind.

Om 08.50 uur worden de motoren gestart en om acht uur beginnen we aan 235 kilometer varen over het Mittellandkanaal.
    Het is erg druk op het kanaal met tegemoet komende vrachtboten en ook halen we vrachtboten in waardoor de groep soms even uit elkaar valt, dan vaart de voor varende boot tijdelijk wat zachter zodat de groep zich weer kan hergroeperen.
    Één vrachtboot maakt er een spelletje van en gaat harder varen op het moment dat wij hem willen passeren, uiteindelijk lukt het bijna iedereen, soms met wat geluk en zeker met een éxtra portie gas om de treiterende boot voorbij te varen...

Het Mittellandkanaal is voor het Duitse goederenvervoer een zeer belangrijk kanaal, het vormt samen met het Dortmund-Eemskanaal een binnenlandse waterweg, vanaf het Rührgebied naar de Weser en de Elbe en daarmee naar de havens van
    Bremen en Hamburg die toegang tot zee hebben.
    Grote aquaducten voeren het kanaal over de dalen van de Weser en de Elbe, vanwege het uitzicht is het een belevenis om over deze kanaal bruggen te varen.
    Het kanaal is in vier trajecten gebouwd, in 1906 is men gestart en in 1938 was de verbinding met de Elbe een feit.

12.40 uur arriveren we bij mooie Hindenburgsluis (die gerenoveerd wordt) en kunnen we vrijwel direct invaren, de sluis heeft een verval van 14.7 meter en géén drijvende bolders, een lastige sluis.
    Om 13.45 verlaten we de sluis en na een paar honderd meter varen we stuurboord uit naar jachthaven Seelze waar we op de heenweg ook zijn geweest, het voelt een beetje als thuiskomen, we hebben er de eerste 64 kilometer op zitten!
    De havenmeester is niet aanwezig, maar gelukkig is er voor alle 7 boten plaats.

We komen bij elkaar op het terras om de belevenissen van de dag te bespreken én een boodschappenlijst te maken voor de barbecue die voor morgen gepland is, overmorgen vaart De BOB voor de laatste keer met ons mee, Luc en Christine gaan in
    Hannover op bezoek bij vrienden en wij willen natuurlijk op gepaste wijze afscheid van hen nemen.

De boodschappen ploeg stapt op de fiets om naar een industrieterrein te fietsen waar de Aldi is, er wordt gewikt en gewogen, gezocht en gevonden en tot slot betaald om weer op de fiets terug naar de boten gaan waar de inkopen worden goedgekeurd en we met z'n allen nog een poosje op het terras zitten tot de havenmeester komt en wij allemaal voor twee nachten mogen betalen...