Hanoi stadswandeling

July 5, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 35 °C

Na een heerlijke nachtrust ( een bed was toch al 37uur geleden) was het tijd voor ontbijt. Het ontbijt was best internationaal met toast, vers fruit en eitjes maar je kon ook kiezen voor noedels natuurlijk. We houden het voor die eerste dag nog rustig en kiezen om terug te vallen op onze oude gewoonten.

Vandaag op het programma, stadswandeling door Hanoi. De temperatuur loopt al snel op tot 30 graden en mede door de hoge luchtvochtigheid en een streepje zon staan we al snel weer in het zweet. We kiezen om ons naar de start van de wandeling te laten brengen door een fietskarretje ( de exacte naam vinden we niet direct, je ziet wel wat we bedoelen) De stadswandeling brengt ons naar Văn Miếu, Temple of literature. Deze 1.000 jaar oude tempel bestaat uit 5 binnenplaatsen, elk omringd door talloze bonsai's. Drie binnenplaatsen hebben een tempel met bijhorende standbeeld of wierrook, de andere een vijver of tuin.

Hoàng Thành Thăng Long ofwel de keizerlijke stad van Thang Long (dit was de oude naam van Ha Noi) was de residentie van de Lý dynastie vanaf 1011. Deze site is UNESCO werelderfgoed en bestaat uit een enorm aantal klein paviljoenen en tempels. We bezoeken ze, stuk voor stuk. Gebouw D67 valt op. Het lage gebouw was het hoofdkwartier van het ministerie van defensie tijdens de oorlog tegen Amerika vanaf 1967. De bunker onder het gebouw toont welke voorzorgen er toen genomen zijn.

Het socialisme is nooit veraf, zo kruisen we, opweg naar de vlaggentoren van Ha Noi een standbeeld van Lenin. Het hele plein droeg zijn nzam.

Lunch eten we in een Vietnamees restaurant met verse vis, of dat denken we toch. Voor we het goed en wel door hebben zitten we bij een sjiek Japans restaurant in een privezaaltje. Lotte kiest voor kip, papa voor eend en mama en ik voor sushi. De sushi was erg lekker en verfijnd, de eend gerookt maar ok. Bij Lotte was dat een ander verhaal. Dat bleek best wat te kraken. Kippenkraakbeen is toch niet zo lekker op een stokje. Ze kiest dan toch maar voor een gewoon kippenbrochettje.

Na het afrekenen trekken we richting het mausoleum. Eerst een korte passage langs de kledingwinkel voor een lange broek voor mama en Lotte. Vrouwen worden geacht om de knieën te bedekken, daarop wees de wacht aan de ingang van het mausoleum-site ons kordaat.
    Eenmaal op de site worden we welkom geheten door de Vietnamese zomer. De eerste intense regenval is een feit! Gelukkig kunnen we even schuilen onder een afdak. Poncho's zijn wel handig hoor, voor morgen stoppen we ze zeker in de rugzak. Vandaag hadden we ze niet bij waardoor elke taxi ons probeert te overtuigen van een ritje. Wij kiezen om nog even verder te stappen en de laatste stops van de wandeling te bezoeken.

Met de taxi keren we terug naar het hotel om wat op te drogen en ons klaar te maken voor de food tour van vanavond.