Lake Tahoe

October 17, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 4 °C

Bilresan mot Lake Tahoe skulle ta drygt två timmar men blev istället till sex timmar för att vi hittade flera fina ställen på vägen. Bland annat hittade vi till sjön "Eco lake" där vi plötsligt hade ett lager av snö på marken och sjön var omringad om snötäckta berg. Otroligt vackert! Vid Lake Tahoe i staden South Lake Tahoe var det också rätt kallt och vi hade bergstoppar med snö runt omkring oss. Där lyckades vi hitta usa-resans billigaste hotell. Endast 335 kr för en natt (vanligtvis var de billigaste mellan 500-800 kr/natt). Minst lika fint var det dessutom. Det tackar man för. Dagen efter startade vi med en tre timmars långpromenad i en skog vid sjön. Mycket fin vy fick vi över sjön och en del fina fåglar såg vi. På en skylt läste vi att en person slängde en cigarett i skogen 2002 vilket orsakade en jättestor brand. Många hektar av skog brann ned och 550 boenden hotades. Totalt kostade branden tre miljoner dollar. Helt galet! De har nu planterat små träd för att återskapa skogen. Från South lake Tahoe bilade vi nordost runt sjön. Under en del av vägen hamnade vi i staten Nevada där kasinon är populärt. Lite lustigt att se stora kasinon i skyskrapor mitt i den fina naturen. Slutdestinationen blev Tahoe city som ligger norr om sjön. När solen gått ned (alltså runt kl 18.30) började vi åka tillbaka mot San Francisco och vi övernattade i Vallejo "strax" utanför.Read more