Satellite
Show on map
  • Day 9

    Hoi An Ancient Town

    March 8, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 27 °C

    Om half 8 was meneer dan echt wakker. Ik word afgekust en verneem dat Lars maar 4u heeft geslapen 🙁. Hij voelt zich opnieuw niet echt oké.
    We moeten even wachten op het ontbijt, maar het is weer superlekker. Stan eet toch een pannenkoek op en Tess valt weer aan op de watermeloen 🍉.
    Na het ontbijt gaat Lars in de ligstoel zitten en wat lezen om op zijn positieven te komen. Ik schrijf wat aan de blog en hou me bezig met de kindjes. Tess is aan het zwemmen (what else). Het is een slow morning vandaag.
    Ondertussen is het bijna middag, dus ga ik middageten maken. Stan eet niet altijd even goed (zeker vers gemaakt eten op z’n bord) maar zo’n babypapje (soort van roycogroentenpap) gaat vlot binnen. Tess eet boterhammetjes. Lars gaat erna samen met Stan een dutje doen. Ik ga dan in het zwembad spelen met Tess afgewisseld met wat zonnen. Terwijl ik in 27 graden in de volle zon lig te genieten, krijg ik van verschillende mensen berichten dat het heeft gesneeuwd in België ❄️. Ik stuur een foto van de zon terug 🤭. Na het dutje maken we ons klaar om naar Hoi An te gaan. Lars twijfelt eerst even maar zet door. We nemen de taxi naar Hoi An Ancient Town. Dat oude havenstadje staat op de lijst van werelderfgoed UNESCO. De taxi zet ons af in het midden van een soort rond punt (vreemde plek), we steken over en wandelen richting de oude stad. Bijna overal hangen kleurrijke lampionnen 🏮. Deze straten zijn enkel toegankelijk met de fiets of te voet. Er rijden dan ook voortdurend riksja’s voorbij 🛺. We lopen door de straten en trekken leuke foto’s: de bruggen, lampionnen, onze kapoenen, een marktje, een eetstandje (met opgezette kikkers, vogels en tentakels 🤢). We kijken naar de bootjes en bezoeken 2 tempels: één die mocht, de andere was eigenlijk betalend maar onze kinderen liepen erin dus ik moest erachter en heb hem dus illegaal bezocht (hihi). Er zijn leuke winkels in Hoi An! Tess heeft haar diadeem kapot gemaakt, dus we gaan op zoek naar een nieuwe, maar vinden er nergens een. Onderweg passeren we constant straatverkopers die rommelspeelgoed willen verpatsen. Tess zegt telkens flink nee. Ook de kapiteinen proberen ons op een boot te lokken. Ik wil een foto trekken van Lars en Tess en de boten, en een random straatverkoopster komt erbij staan in de hoop fruit aan ons te verkopen🙄.
    Tess krijgt honger en wil pizza eten 🍕. Lars heeft een leuk restaurantje gevonden: vlak aan het water met uitzicht op de brug en alle lampionnen. Het begint al wat te schemeren dus het uitzicht is mooi. Ook de lampionnen op de roeibootjes (vol toeristen nu) branden mooi. We bestellen eten en ik ook een cocktail (eerste alcohol op de reis, who dis) 🍹. Stan en Tess beginnen wild te spelen op hun bankje en ik krijg al bijna spijt van op restaurant te gaan met onze kinderen 🙈. Altijd spannend of het kut gaat zijn of cava 😂. We geven Tess dan maar de gsm want we waren eigenlijk totaal niet goed voorbereid op onze uitstap: geen koekjes, geen pampers, geen speelgoed, niks 🫣. Het was een spontane beslissing om te blijven eten in de stad (maar wel een goeie!).
    Stan begint het straatje over en weer te steken en we maken er een spel van. Uiteraard kijken we eerst of er fietsers komen en zeggen dan pas start. Hij luistert flink.
    Dan is het eten er! De kindjes vallen uitgehongerd aan en het smaakt hen duidelijk🍕. Het is ondertussen al vrij donker en laat dus we vragen de rekening. Tess mag nog een lantaarntje in het water laten zakken en vervolgens wandelen we terug naar het afzetpunt langs de oude brug en gezellige straatjes. Het is erg druk maar naarmate we verder weg gaan, wordt het rustiger. Ook is het nog erg warm ‘s avonds, gisteren was het milder. We komen thuis, eten nog een yoghurt en Tess Facetimet met Maurice (maar zegt niet veel want is plots verlegen??) 🥰. Daarna is het hoog bedtijd! Ik wil ook eens een niet onderbroken nacht dus leg me naast Stan die moe is maar toch blijft feesten. Na 35min geef ik het op en leg hem, onder kort protest, in zijn eigen bedje. Lars en ik kijken nog even wat tv en genieten na van een leuke namiddag in de schommelstoel aan het zwembad maar gaan dan ook op tijd slapen.
    Om half 3 neem ik de kleinste dan bij mij, en hij vraagt om een flesje te gaan maken (thank god had ik er al een gemaakt en meegenomen!). Om 6u is hij opnieuw wakker, maar ik zeg dat het nog te vroeg is en draai me om😴.
    Read more