Vietnam

February - March 2023
A 30-day adventure by Maxime Read more

Vertrek

February 28, 2023 in Belgium ⋅ ⛅ -1 °C

Na een korte (en helaas onderbroken) nacht, ging de wekker om 5.15u om aan ons langverwachte avontuur te beginnen! Tess en Stan stonden ook enthousiast op.
    Nadat alles ingeladen was, werden we naar Brussel-Zuid gebracht om met de TGV naar Parijs te reizen. 🚄 Koffers in het station inchecken en pas terugzien in Vietnam… Spannend wel, en dus een kleine stressende Lars…
    De trein kwam aan en we konden een goeie plek fixen: we hadden veel plaats zodat de kindjes konden spelen. Eerste keer op de trein voor hen: ze vonden het leuk!
    Nonno uitwaaien en al snel waren ze flink aan het spelen. Er zat nog een Belgisch gezin in onze wagon met kindjes van dezelfde leeftijd en zij gingen toevallig ook naar Vietnam en gingen dus ook op hetzelfde vliegtuig zitten! Plezant, zo spontaan entertainment ;-)
    Aangekomen zochten we met onze nieuwe vrienden naar de ingang van de boardinggate. We gaven onze handbagage af maar Stan vond dit niet leuk. Hij vond dit zelfs een ideale moment voor zijn allereerste tantrum: hoera… Krijsen, stampen, niet door de security scan willen wandelen, roepen, boos zijn.. Heerlijk 😵‍💫 Zelfs wanneer we onze bagage terug hadden, stopte het gekrijs niet. Ik liep dus met een krijsend en tegenspartelend kind door de luchthaven op zoek naar het ‘speeltuintje’. Daarna vond hij er niet beter op om ook, zoals het hoort bij een echte tantrum, op de grond te gaan liggen stampen.. 🥴
    Maar goed, het ging over en hij kreeg eten dus mss wat last van hangry te zijn?
    Vrij snel konden we boarden en installeerden we ons op onze plek. ✈️ 💺 Tess kreeg een cadeautje van de stewardess! Tess wou uiteraard al snel filmpjes kijken en hup zij vond het allemaal prima. Stan heeft het opstijgen meegemaakt, keek ook even een filmpje maar viel al snel in slaap in mijn armen 😴 (met dode armen part 1 voor mij als gevolg). Hij sliep diep tot een stewardess nogal luid aan mij vroeg wat ik wilde eten… Slecht wakker worden = luid weenconcert van enkele minuten..🫠
    Maar bon, voor de rest was hij wel flink met af en toe een ambetant momentje dat hij niet wilde stil zitten of zijn goesting niet kreeg of te veel wortel in zijn mond had gestoken en bijna stikte en het dan maar half overgaf in mijn hand.
    Lars had het idee om de kindjes om 17u al proberen te laten slapen (in welke wereld dat ging lukken weet niemand) dus hesen we hen in hun pyjama en gaven een flesje. Maar ofcourse lukte het langs geen kanten: ik keek een uur (of duizend) saaie filmpjes met Stan (30x dezelfde minuut van een zelfde filmpje en iets met auto’s), Tess keek zelf iets en Lars kon ook wat serie kijken. Het werd dan 20u en dan was het wel echt tijd om te slapen: ik moest Stan weghouden zodat Tess al in slaap kon vallen.. Dit duuuuurde eeuwen want ze wou niet slapen. Ik stond achteraan in het vliegtuig Stan bezig te houden met bekertjes en koekjes die hij niet lekker vond en mijn rug was aan het doodgaan. Ik denk dat ik zo 45min heb moeten wachten en plots lag ook Stan in slaap: top! Dit kondigde wel part 2 van dode armen en schouders aan.. Stan sliep ongeveer 4u, ik en Lars 1u en Tess (languit) 3u. Ze lag onder een soort tentje aangezien de persoon achter ons wilde lezen en het licht liet branden.
    Tot een halfuur voor de landing sliepen ze heerlijk. We maakten hen dan wakker en ze waren allebei goedgezind!
    En toen waren we plots (na een vlucht van 12u) in Vietnam… 6u later (dus in het midden van de nacht Belgische tijd) 🇻🇳

Aankomst Ho Chi Minh City

March 1, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

We mochten het vliegtuig vrij snel verlaten, kwamen in de aankomsthal en zagen heeel veel mensen in een dikke rij/hoop staan te wachten voor de paspoortcontrole.. Ugh, wachten en wij zijn MOE en willen gewoon naar ons appartement.. Al goed zijn onze nieuwe vrienden er en kunnen de kindjes wat spelen. Plots gaan er nieuwe ‘bureaus’ open, en de mensen spurten er heen. Ook Lars speelt mee. Zo komen we dichterbij. Ik zie nog een douanier gaan zitten en ga met Stan al in de buurt staan. Het poortje gaat open en ik stap snel naar voren samen met Tess. We staan achter 3 mensen tot een Indiër Tess voorsteekt! En hij is niet alleen, nee hoor, plots staan er nog 3 mannen bij!
    Maar goed, het duurt nog vrij lang maar we zijn erdoor geraakt! Hop naar de bagageband, waar Lars onze koffers al snel vindt.
    Snel nog een pipistop en dan de taxi in. Onze eerste taxirit! 🚖 Tess heeft een gordel (oef) en Stan op mijn schoot). Wat een verkeersdrukte om 8u ‘s morgens. Duidelijk midden in de ochtendspits. Overal en langs alle kant zijn er 🛵 brommers 🛵, fearless brommers want wow ze rijden bijna tegen de auto, steken langs alle kanten voorbij, snijden de pas af… Crazy verkeer hier! Door alle brommers rijden de auto’s vrij traag (max 60 km/u toegelaten in heel Vietnam blijkbaar), dus mega onveilig voelen we ons niet, maar toch wel onder de indruk. Zeker als we hier en daar fietsers spotten in dat zot verkeer, of voetgangers die hun leven riskeren door over te steken!
    We komen na 20 min aan aan ons gebouw en worden naar het appartement gebracht. Wat een knap uitzicht! We installeren ons even en maken ons klaar voor een goeie middagdut. Lars gaat bij Tess in bed liggen en ik met Stan. Stan wordt na 2u helaas wenend wakker maar valt snel weer in slaap. Zo slapen we toch 3-3,5u. 🥱
    Daarna gaan we even naar de winkel om inkopen te doen. Lars voelt zich echt niet goed… Heel zwak, misselijk en moe 🥴: precies alsof hij elk moment gaat flauwvallen. We gaan snel terug naar boven en de kindjes spelen nog wat en Lars legt zich neer. Ik maak eten (spaghetti! 🍝). Ik dacht dat we een soort van paprika’s gekocht hadden, maar het bleek rode pruim te zijn, oeps, dat doen we maar niet in de saus.
    We eten, allemaal goed moe, nemen een douche en steken de kindjes in bed. Tess heeft wel een heel cool uitzicht met allemaal lichtjes naast haar bed! 🌃 Stan wordt hysterisch als hij in zijn eigen bedje wordt gestoken (help). We laten hem even wenen, maar het is echt wel zielig.
    Het stopt en begint terug.. Ik neem hem dan maar mee in bed (nog nooooit gedaan of moeten doen!!) maar hij begint kusjes te geven en te babbelen. Lars gaat dan maar bij Tess slapen, want hij voelt zich nog steeds niet goed.
    Ik neem hem dan maar in m’n armen en wandel wat rond.. We gaan terug in bed liggen: Stan kruipt lekker naast mij, dan op m’n arm en toen ik zelf bijna sliep, kroop hij plots op mij en ging zo dan maar slapen.Oké dan…Ik rol hem na een tijdje af mij en we slapen! Maar hallo, wat een wroeterke.. Een rustige eerste nacht was het niet echt.. Zeker als ik dan ook nog eens wakker word van de hoofdpijn en de warmte (airco stond even af).

Acclimatiseren

March 2, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 35 °C

Ondanks een woelige nacht, sliep Stan toch tot 8.40u (en kreeg ik direct een smile en kusjes!), en Tess zelfs tot 10u! We worden rustig wakker, ontbijten en kleden ons aan. Klaar om de taxi te nemen en wat praktische zaken te halen: een Vietnamese sim en melkpoeder voor Stan. Toch wel altijd spannend zo zonder kinderzitjes en Stan op de schoot..🙈 Onderweg begint Lars zich opnieuw slechter en slechter te voelen, dus gaan we maar snel terug naar het appartement. We geven de kindjes middageten en hij kruipt samen met Stan z’n bed in. Lars is in paniek omdat hij zich zo miserabel voelt en er dit weekend een tweedaagse op de planning staat.. Hij weet niet wat er aan de hand is en dat maakt hem bezorgd. Ik denk gewoon jet lag, vermoeidheid van een drukke werkweek voor onze reis en het weekend vlak voor vertrek serieus ziek te zijn en amper gegeten te hebben.. We zien wel, komt wel goed!
    Ik was wat af en trek daarna met Tess naar het zwembad 🏊‍♀️.
    We spelen samen en ze springt wel 100 keer in het water. Andere mensen vinden haar ‘cute’. Na een dik uur gaan we weer naar boven, waar we Stan spelend vinden en Lars in de zetel. Ik loop snel naar de winkel voor wat kant-en-klaar eten en nog wat andere dingen. Voor de kindjes een hot dog en voor mezelf een Vietnamese maaltijd met rijst. Aan de overkant spot ik verloederde appartementsgebouwen, waar ik van onder de indruk ben dat dààr mensen in wonen… Zo triestig.
    De kindjes krijgen eten, douchen en gaan hun bed in. Ik leg me naast Stan zodat hij in slaap valt, want hij wordt weer hysterisch als ik hem in het bedje leg. Eventjes later hoor ik ineens geween dus ik snel naar de kamer en maar goed ook want hij stond al recht op weg naar de rand van het bed 😱.
    Lars krijgt hem in slaap én in zijn eigen bedje en we kijken nog wat (te lang) tv. Rond 23u gaan we dan slapen maar helaas wordt Tess wenend wakker en wordt Stan daarvan wakker…😩 We leggen hem dan maar weer tussen ons maar hij is klaarwakker. Ik word afgekust en hij vertelt vanalles en nog wat.. Allesbehalve slapen dus. Ook Tess is wakker en moet duizend keer pipi doen. Lars kruipt dan maar naast Tess en ik ‘entertain’ Stan dan maar wat: flesje, wandelen, knuffelen … Om half 2 lag hij dan eindelijk te slapen, Tess rond 2u. Auwtch, moooeee!

Jet lag

March 3, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 33 °C

Na opnieuw een kortere nacht, word ik wakker gekust door Stan. Ondanks de minder nachten, vind ik het stiekem wel gezellig om samen te slapen 🥰Ik probeer hem nog wat in bed te houden, maar na een tijdje komt Tess er ook bij. We ontbijten en maken ons klaar om Ho Chi Minhstad te verkennen. Lars dacht gisterenavond dat hij erdoor was, maar deze ochtend voelt hij zich nog steeds niet top..🙁 Hij stelt dan ook voor om onze tweedaagse van komend weekend uit te stellen naar het einde van de reis. We keren hier toch terug naartoe om terug naar huis te vliegen. Jammer maar beter zo dan dat hij zich de hele tijd miserabel voelt en niet veel kan, en ik met twee kinderen in een semi middle of nowhere zit.
    We nemen de taxi naar een roze kerk💒. Tess is al enthousiast over het ‘roze’. We komen aan, stappen uit en zien helaas dat we de kerk niet kunnen bezoeken. Dan trekken we maar gewoon een foto en bestellen we een nieuwe taxi naar het Independence palace⛩️. We kopen ticketjes en gaan zoeken “of de prinses thuis is”. Koningen en prinsessen hebben er eigenlijk geen hol mee te maken, maar goed, Tess is enthousiast. We stappen binnen en bekijken de eetzaal, lopen naar een volgende, tot ik merk dat Lars heel erg bleek is. Hij geeft aan dat hij niet meer kan en gaat zitten. Hij wil terug naar het appartement. We beslissen om nog even naar de speeltuin te gaan achter het paleis zodat hij daar wat kan bekomen en de kindjes zich kunnen uitleven. Die zijn zich van geen kwaad bewust en leven zich uit in de speeltuin🛝.
    Tot zover het verkennen van de stad.. ☹️
    Terug in het appartement legt Lars zich in bed. Hij heeft zooo veel last van jet lag.. Echt kak! Het voelt voor hem alsof hij en alles loodzwaar zijn..
    Ik geef de kindjes eten en daarna spelen ze / kijkt Tess wat tv, terwijl ik de afwas doe. Na een tijdje verschijnt Lars, nog altijd aan het lijden onder z’n jet lag. Hij heeft raad gevraagd en heeft een plan. Hij moet in dit ritme leven, veel zonlicht hebben en actief zijn. Echt gek, wanneer het in België 9-10u is, begint hij zich beter te voelen. Maar dat is hier dus pas tegen 15-16u 🫣. We trekken dan maar naar het zwembad en de speeltuin in ons complex! Stan ziet het zwembad nog maar in de verte en begint al ‘nee, nee’ te zeggen (oh no, not this again..). Hij ziet de speeltuin en is blij. Tess wil wel zwemmen dus Lars duikt er mee in. Ik probeer Stan terwijl te overtuigen om mee in het water te stappen, maar zelfs met hem hoog en droog in mijn armen, wordt hij panisch als ik nog maar gewoon met mijn voeten in het ondiepe water stap 🤦🏻‍♀️. Dus wandel ik wat rond op de terrassen met hem en trek foto’s van het uitzicht en de coole gebouwen. Ik onderneem nog wat pogingen om Stan te overtuigen dat het zwembad gewoon een groot bad is (want het is warm en ik wil ook zwemmen), maar tevergeefs.. Het was leuker om de hele tijd rond te lopen: helling op en af.. Uiteindelijk beslissen we gewoon om hem efkes in het water te soppen, en ooohhh wat vond hij dat leuk zegggg 🤣 (de foto spreekt boekdelen).
    Het is tijd om te gaan koken dus gaan we terug naar boven. Terwijl ik het eten maak (wortelpuree en kip, mega Vietnamees), gaat Lars nog wat inkopen doen. Het zijn hier erg vastkokende patatten blijkbaar 🥔 dus het duurt eventjes eer het klaar is. De kindjes spelen erna nog eventjes en dan is het bedtijd. Lars voelt dat hij moe is en beslist om mee te gaan slapen (naast Tess)
    Ik doe nog een poging om Stan in z’n eigen bed te steken en yesss het duurt niet zo lang eer hij in slaap is 🥳. Ik doe de afwas met een serieke en geniet wel stiekem van de me-time 🫢. Ik had het plan al in mijn hoofd om te gaan piepen naar het uitzicht langs de andere kant wanneer het donker is en er dus overal lichtjes zijn. Het is stil dus ik ga naar beneden, wandel op het terras naar de andere kant en ik geniet. Wat een fantastisch, graaf uitzicht 🤩. Zalig. Zotte brommerkes, karaoke, muziek.. Het nachtleven is al volop bezig! Ik draai me om en ik zie dat er een lichtspektakel op de gebouwen aan de andere kant aan het gebeuren is, dus ik wandel dichterbij om beter te kijken. Zoveel geluiden, brommers, kattengejank en lichtjes..😁 De brakke appartementen de overkant van ons lijken nog triestiger in het donker.
    Ik ga terug naar boven, neem een douche en eet een oreo-ijsje 🍦. Plots verschijnt Lars, die niet kan slapen. Dus kijken we nog wat tv en kruipen dan ons bed in, wéér apart (hopelijk de laatste keer!)

Ho Chi Minhcity beetje verkennen

March 4, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 33 °C

Stan sliep eindelijk eens door EN sliep in zijn eigen bed! Hij werd wel om half 7 wakker maar oké, i’ll take the victory 🏆. Een dik halfuur later is ook Tess wakker. Vandaag staat er een pool day op de planning zodat Lars de jet lag verder kan overwinnen⛱️. Stiekem baal ik wel een beetje dat het zo moet lopen, ik had onze eerste dagen een beetje anders voorgesteld want ik begin me wat te ‘vervelen’. Zo ver van huis om Vietnam te ontdekken, maar veel ontdekken hebben we jammer genoeg nog niet kunnen doen…
    We zijn hier al goed nog laaang! En het is ook niet dat er superzotte dingen te zien zijn in Ho Chi Minh 🤫.
    We doen onze zwemkledij aan en trekken naar het zwembad. Tess springt er meteen in maar Stan wil liever weer wat rondwandelen. Af en toe komt hij toch eens kijken naar de rand en naar wat zijn zus aan het doen is. Plots pakt hij m’n hand en sopt z’n ene voet in het water 😱. VOORUITGANG! Dan doet hij hetzelfde met de andere voet (bravoooo!! roep ik luid). Helaas blijft het daarbij en wil hij z’n twee voeten tegelijk er niet in steken 🤨.
    Ze willen in de speeltuin en al snel kan Stan er zelf opklimmen en van de glijbaan gaan 🤩. Lars begint 1 2 3 piano te spelen en 3 Franse meisjes vragen of ze mee mogen spelen. Daarna spelen ze samen verstoppertje: nieuwe vriendinnetjes, joepie! 👧
    Stan wordt moe en we hebben honger dus gaan even eten. Ik leg Stan in z’n bedje en Tess en Lars gaan terug zwemmen. Ik ruim wat op en schrijf wat verder.
    Wanneer Stan wakker is, vinden we Tess spelend in het zwembad met haar nieuwe vriendinnetjes. Stan wil weer wat wandelen. Lars voelt zich wel wat beter vandaag. Hij wandelt toch ook even rond en ik trek leuke foto’s. Tess wil weer zwemmen en wow Stan durft naast de rand van het zwembad te spelen met potjes water: zo dicht was hij nog maar amper 😂. Hij vult een emmertje en potjes terwijl Tess de hele tijd in het water aan het springen is of meespeelt.
    Plots valt Stan in het water 😱! Lars is alle geluk vlakbij en grabbelt hem vast. Stan weent maar het is vrij snel over. Onderweg naar het appartement zegt hij: ‘zebad evalle’. Blijkbaar toch nog onder de indruk. Als ik dat dan bevestig en vraag of hij dat leuk vond, antwoordt hij ‘jah’ 🤪. Ale vooruit!
    Lars voelt zich goed genoeg om Ho Chi Minhcity in te trekken! We nemen de taxi naar het postkantoor en wandelen zo verder langs enkele koloniale gebouwen terwijl Tess bloemetjes plukt. Onderweg zien we een klein optreden🎎. We wandelen over een boulevard terwijl straatverkopers Tess (en ons) speelgoedjes of ballonnen proberen aan te smeren, maar ze luistert flink naar onze nee. We passeren de Bitexco Tower met het helikopterplatform. Ik vind het er graver uitzien vanop afstand 😅.
    Om tot bij de Saigonrivier te geraken, moeten we een erg drukke baan oversteken. Oversteken is hier ongeveer gelijk aan je leven riskeren 😬. “Gewoon gaan en blijven wandelen”, de brommers rijden wel om je… Ik hou Stan stevig vast en we gespen Tess vast in de buggy en we wagen het erop! Speciaal en spannend, even wennen, maar het is gelukt! Nu kunnen we kijken naar de boten en het uitzicht.
    Onze dag eindigen we natuurlijk in een … speeltuin! Waar anders?!
    We komen thuis, trekken de zak chips met Wagyu beef smaak (lekker ze) open en aperitieven eventjes. Ik was ‘s morgens al versgemaakt eten gaan halen (deze keer wel Vietnamees), dus dat moesten we gewoon even opwarmen.
    Daarna steken we rustig de kindjes in bed, kijken zelf nog even een film en kruipen eindelijk SAMEN het bed in! Stan ligt heerlijk te slapen in z’n eigen bed.

Helaas wordt Stan om 2.22u wakker.. 😤 Ik neem hem in bed, na 40min besluit Lars om bij Tess te gaan slapen. Rond 4u is hij dan eindelijk in slaap (na veel kusjes, lol maken en wiebelen)! Maar dan begint er een feestje in het appartement naast ons met gegil waar hij van wakker wordt 😩. Pas om 5u is hij in slaap, in mijn oksel, dwars over het bed. En hij beweegt zoooo veeeeelll 🫠 Nu vind ik het niet meer gezellig om samen te slapen🥴.

Lars sleept zich door de dag

March 5, 2023 in Vietnam ⋅ ⛅ 33 °C

Om half 9 wordt Stan blij wakker, ik ben iets minder blij. Veel geslapen heb ik absoluut niet. Lars is al een uurtje wakker en volop aan het rondwandelen om in beweging te blijven. Gisteren had hij een goede dag en dacht hij half dat hij ervan af was. Niet helemaal dus 🙁 Ik sleep mezelf uit bed en voel me een wrak. Goed slapen is hier (nog) niet aan de orde. Ik heb m’n wallencrème thuis gelaten omdat ik dacht die niet nodig te hebben.. Wat een vergissing.🥱
    We maken ons klaar om de stad verder te verkennen. We trekken naar Cholon, de grootste Chinese buurt 🎎 van Vietnam en bezoeken daar 2 tempels. Overal liepen er mensen met wierookstokjes te bidden en ook aan het plafond hingen er wierookspiralen. Niet direct mijne geur 🤭. Mooi om te zien, maar de tempels leken wel erg op elkaar. We trekken wat foto’s en eten een appeltje. Ik zie aan Lars dat het moeilijk gaat.
    De pap van Stan is op dus we wandelen naar een babyspeciaalzaak. Tess in de buggy (haar benen waren heeeel snel moe) en Stan stapt flink aan mijn handje 🫶🏻. We vinden alles wat we nodig hebben, bestellen een taxi maar eerst moet Tess naar het toilet. Tess doet pipi op toilet van de winkel in het minikotje dat we via een steil trapje moesten bereiken.
    Even terug naar het appartement om te middageten en Stan te laten dutten. Lars wordt terwijl bleker met de minuut.. Na het eten gaat hij toch zwemmen met Tess terwijl ik de koffers al wat inlaad.
    Hij komt terug, maar het zwemmen heeft hem niet echt deugd gedaan 😕. Toch wil hij doorzetten en trekken we naar de zoo. Ik heb om een of andere reden hoge verwachtingen om zoiets al Pairi Daiza aan te treffen, maar helaas: een vrij verloederde zoo, niet echt onderhouden, kleine koten (veel beton) en vaak erg magere dieren. Ook het gezelschap sloeg wat tegen 😬. Lars moest zich quasi recht houden aan de buggy, Stan en Tess waren moe en luisterden iets te vaak niet 🤬. Maar we zagen wel een tijger (die mankte)!🐯 We gingen in het reuzenrad 🎡, jippie, dat wou Tess al zo lang met ons doen.
    Op het einde kwamen we de “speeltuin” tegen: enkele glijbanen in een soort zwembad gezet. De kindjes vonden het leuk, maar de Vietnamese grotere kinderen waren nogal bruut en druk (Stan opzij duwen of over hem kruipen), dus ik neem de kindjes mee naar een andere glijbaan iets verder. Lars zit wat versuft langs de kant en belt naar het thuisfront.
    De eerste paar keren hielp ik Stan nog op de trap, maar hij heeft het snel door en doet het voorzichtig alleen. Ik zit wat verder te kijken, tot ik plots, precies in slow motion, Stan van de bovenste trap van het speeltuig naar beneden zie vallen. De bovenste trede van de ladder ontbrak , en daar viel hij dus gewoon door 😵. Hij had zich mistrapt maar brak zijn val door eerst de volgende trede te raken en dan zigzaggend naar beneden te vallen, dus hij viel vrij traag waardoor de klap niet zo hard was 😳. Stan weende vooral door het verschieten want hij beklom de trap snel opnieuw en ik bleef er nu wel naast staan (met momguilt)..
    We horen muziek en er is een soort circusact bezig. Stan en Tess beginnen te dansen. Tess luist ook nog een ijsje af maar deelt het flink met Stan. Het begint donker te worden dus we nemen de taxi terug naar huis.
    We eten, steken de kinderen in bed en laden de koffers in. Morgen trekken we naar Hoi An met het vliegtuig! Lars heeft zich de hele dag miserabel gevoeld en spreekt zelfs over het verkorten van de reis als het zo blijft. Laat ons hopen dat het snel overgaat 😔.
    Lars kruipt in bed met Tess en ik leg me naast Stan (die in z’n eigen bedje ligt). Om half 5 is hij wakker, en ik dus ook 😒.

Hop naar Hoi An

March 6, 2023 in Vietnam

Uiteindelijk vielen Stan en ik terug in slaap. Jammer genoeg wekte de wekker me al opnieuw om 6.45u. Om 8u moesten we immers de taxi pakken naar de luchthaven. Ik kleed me snel aan, maak Lars wakker en smeer boterhammen. Al snel worden ook de kindjes wakker. We grabbelen al onze spullen en om 8.15u zitten we in de taxi en dus ook in de spits 🚖. Tess haar gordel werkte niet maar ondertussen zijn we dit al wel gewoon 🤫. We komen aan in de luchthaven, checken onze bagage in, gaan door de securitycheck (die weinig voorstelde😜) en beseffen plots dat de drinkenbus nog in de taxi ligt ☹️: zo stoooom! Lars voelt zich zo zo dus ik ga snel wat drinken halen terwijl de kindjes wat spelen. Tess krijgt een eerste cadeautje (tekenbord) en is dolgelukkig. We mogen al vrij snel boarden✈️! Het is lekker fris in het vliegtuig en we hadden best veel beenruimte. We zitten aan een raampje en Stan is gefascineerd naar buiten aan het kijken naar de andere vliegtuigen. Tess installeert zich terwijl met een filmpje. Met een beetje vertraging stijgen we op, Stan nestelt zich op mijn schoot en kijkt mee tv. Lars gebruikt terwijl het tekenbord van Tess om boodschappen naar mij te schrijven, maar wiste hiervoor onwetend de tekening die Tess had gemaakt voor oma en opa en waarvan ze nog een foto wou maken.. Oeps, glad ijs!
    Stan begint na een tijdje te zagen om Paw Patrol te kijken, maar Tess weigert dit op te zetten want ze wil Tom & Jerry blijven kijken. We nemen de iPad dan maar af en yup, daar is de tantrum in het vliegtuig met stampen tegen de stoel 🤪. De man voor haar kijkt al ongerust om zich heen: sorry! De steward komt toch eens kijken en geeft enkele cadeautjes: een knuffelhondje, kaartenspel en armband met kip aan. Op die manier stopt de tantrum vrij snel: oef!
    Stan wil vlak voor het landen bij Lars zitten: ze zijn aan het twinnen(met hetzelfde T-shirt), maar Lars voelt zich niet echt winnen 🙈.
    Na 1u20 minuten vliegen, landen we zachtjes en kunnen al snel het vliegtuig verlaten. De bus brengt ons naar het vliegveld waar onze bagage al heel snel op de band lag! 🥳
    De chauffeur staat ons op te wachten zoals in de films: een bordje met Lars zijn naam erop 😄. Het is een 40-tal minuten rijden naar ons huisje. Het verkeer is hier veel rustiger dan in Ho Chi Minhstad! Stan vindt het maar niks zo vastzitten met een gordel en staat na een tijdje tussen mijn benen ‘hallo papa’ te zeggen tegen Lars die vooraan zit. Een kind dat rechtstaat in een rijdende auto: ondenkbaar in België 🙊.
    We komen aan en worden begroet door 2 vrouwen. Tess krijgt een typisch hoedje op haar hoofd en poseert mooi. We komen in ons huisje: wat een oase van rust. Het is hier supermooi, het huisje is top en we zitten vlakbij het zwembad! We spotten het babybed voor Stan: ik zie dat hij er niet in past. We leggen hem er voor de zekerheid in, maar nop, te klein 🤦🏻‍♀️. Morgen zal er een groter gebracht worden. Dat wordt weer co-sleeping.. Er is enkel geen zetel, enkel harde houten banken: spijtig wel.
    Bij het zien van het zwembad, wil Tess meteen zwemmen. Het water is koud maar dat kan de pret niet bederven.💦 Stan stapt ondertussen voorzichtig het kleine trapje met 2 treden naar ons huisje op en af. Plots lag hij op z’n bakkes 🤕. Zonder dat we het gezien hebben, had hij het fototoestel van Tess genomen in zijn twee handjes en had hij zich dus niet kunnen vasthouden.. Een buil en een geschaafd neusje als resultaat: m’n dutske toch 🥺.
    We moeten naar de winkel want we zijn hongerig. Lars wil een taxi bestellen maar zijn app wil niet werken🧐. Hij probeert vanalles en we verliezen een halfuurtje. De mevrouw van het huisje regelt er dan maar een voor ons. Stan heeft geen dutje gedaan, dus die valt al snel in slaap op mij. Ook als ik met hem uitstap en hem in de buggy leg, blijft hij diep slapen. Door z’n wondjes lijkt het alsof hij zwaar gevochten heeft met iemand 🤭.
    Aangekomen in de winkel, doen we onze boodschappen terwijl Tess zaagt om snoep. Als avondeten kopen we spaghetti-aiki-noedels en voor mezelf echte ‘aiki-noedels’ van hier (want we zijn moe en het is al laat om nog te beginnen te koken). Het belangrijkste is dat het echt smaakte 😁 (don’t judge haha).
    Onderweg naar huis, zit Tess vooraan op Lars zijn schoot (ook ondenkbaar in België) en ze vindt het fantastisch! De zon is al aan het ondergaan: mooi zo boven de rijstvelden.
    Lars legt Tess in bed en ik leg me naast Stan in de hoop dat hij slaapt. Hij is echter nog springlevend (door zijn late namiddagdut) dus ik beslis om hem nog even mee naar buiten te nemen. Hij speelt wat met de Timioo en danst en zingt vrolijk.
    Om 21u kruipen we samen het bed in, hopend op een goeie nacht.
    Helaas, om half 3 begint hij boos te wenen. Het stopt redelijk snel en HIJ VALT TERUG IN SLAAP 🥳! Een korte onderbroken nacht dus 😁.

Ziekenhuis

March 7, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 26 °C

Amai m’n rug, die matras is zo hard 🫠. Hij deed sowieso al pijn van het quasi constant dragen van Stan (die al om half 7 wakker was, whyyy), maar nu is hij ook nog eens stijf.
    Ik maak snel z’n flesje want hij is al boos aan het wenen, en kruip met hem terug het bed in. Ik ben nog moe dus ik geef hem mijn gsm om wat Paw Patrol te kijken. En dan een andere Paw Patrol. En dan Bumba. En dan …
    Om half 9 komen we dan maar uit bed. Tess slaapt tot 9u (zalig, ben jaloers). Ons ontbijt staat klaar: avocadotoast en bananenpannenkoeken, mmm. Lars zit er maar suf bij en het eten smaakt hem niet. De kindjes “lusten” de pannenkoeken niet, ook al kunnen ze het soppen in chocoladesaus. Tess eet wel flink watermeloen. Lars eet een beetje, dus .. ik eet al de rest op. Woeps, ontbeten voor 3,5 persoon 😬.. Ik had honger en het smaakte🫣.
    Lars voelt zich eigenlijk miserabel en gaat bellen met onze reisverzekering.. Ik entertain de kindjes wat of ze entertainen zichzelf. Wanneer Lars na een tijdje terug binnenkomt en zegt dat hij met de mevrouw van het huisje naar het ziekenhuis gaat 🏥. Ik schrik en barst in tranen uit. Tess komt bezorgd vragen wat er is dus we leggen uit dat papa al een tijdje ziek is en nu naar de dokter gaat.
    Hij vertrekt en ik hou me bezig: een handwasje, de afwas, opruimen, spelen. Hij belt en zegt dat er bloed is getrokken, dat hij aan een infuus met elektrolyten hangt en dat het 2,5 uur zal duren. De dokter denkt dat het een combinatie van jet lag en verzwakt zijn na zijn buikgriep vlak voor vertrek. Zijn lichaam is uitgedroogd en heeft geen energie meer. Een baxter it is 🩺! Het wordt middag dus ik geef de kindjes eten. Tess wil heel graag zwemmen maar aangezien Stan panisch is voor een zwembad, gaat dit pas als hij slaapt. Er is nog steeds geen groter babybed dus ik leg me naast hem in bed en doe alsof ik slaap in de hoop dat hij ook gaat slapen.. Het duurt wel een tijdje (en ik dommel zelf even in tot Tess vraagt of hij al slaapt) maar het lukt 😴! We doen onze badpakken aan 🩱 en gaan het water in. Het is kooouuddd dus het duurt even eer ik er volledig in ben 🥶. We spelen in het zwembad maar krijgen het na een tijdje koud en gaan op de rand zitten in het zonnetje. Tess springt nog een paar keer in het zwembad en dan komt Lars terug aan! Hij is ongeveer 4u weg geweest. Stiekem had hij gehoopt dat hij zich instant beter zou voelen, maar de dokter heeft gezegd dat het 1 à 2 dagen kan duren 🤞🏼. We rusten nog even. Na een tijdje begin ik al aan het eten en Lars helpt wat mee. Alles is gereed en we besluiten nog een fietstochtje te maken 🚲.
    Stan wil eerst niet in het zitje, maar als ik wat rondfiets, vindt hij het wel leuk. Het is al afgekoeld en lekker fris. We fietsen een klein tourtje. Als we aankomen, zien we een brommer met een babybed achterop aankomen🛵. Het bed wordt in elkaar gestoken en we eten daarna. We steken de kindjes in de douche en vervolgens in bed. Ik doe een poging om Stan in z’n eigen bed te steken maar helaas: krijsconcert. Ik heb de fut niet om door te zetten en ga met hem in mijn bed liggen, daar krijgt hij een tweede adem en begint wat te feesten en lachen. Lars neemt over en slaagt erin hem in zijn eigen bed te leggen! Eventjes wenen, maar het stopt vrij snel: YES! We gaan nog eventjes buiten zitten en boeken een hotel voor binnen 2 weken.
    We gaan weer apart naar bed. Ik schrik enkele keren wakker en om 5u is Stan klaar om in bed gepakt te worden 🙃.

Hoi An Ancient Town

March 8, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 27 °C

Om half 8 was meneer dan echt wakker. Ik word afgekust en verneem dat Lars maar 4u heeft geslapen 🙁. Hij voelt zich opnieuw niet echt oké.
    We moeten even wachten op het ontbijt, maar het is weer superlekker. Stan eet toch een pannenkoek op en Tess valt weer aan op de watermeloen 🍉.
    Na het ontbijt gaat Lars in de ligstoel zitten en wat lezen om op zijn positieven te komen. Ik schrijf wat aan de blog en hou me bezig met de kindjes. Tess is aan het zwemmen (what else). Het is een slow morning vandaag.
    Ondertussen is het bijna middag, dus ga ik middageten maken. Stan eet niet altijd even goed (zeker vers gemaakt eten op z’n bord) maar zo’n babypapje (soort van roycogroentenpap) gaat vlot binnen. Tess eet boterhammetjes. Lars gaat erna samen met Stan een dutje doen. Ik ga dan in het zwembad spelen met Tess afgewisseld met wat zonnen. Terwijl ik in 27 graden in de volle zon lig te genieten, krijg ik van verschillende mensen berichten dat het heeft gesneeuwd in België ❄️. Ik stuur een foto van de zon terug 🤭. Na het dutje maken we ons klaar om naar Hoi An te gaan. Lars twijfelt eerst even maar zet door. We nemen de taxi naar Hoi An Ancient Town. Dat oude havenstadje staat op de lijst van werelderfgoed UNESCO. De taxi zet ons af in het midden van een soort rond punt (vreemde plek), we steken over en wandelen richting de oude stad. Bijna overal hangen kleurrijke lampionnen 🏮. Deze straten zijn enkel toegankelijk met de fiets of te voet. Er rijden dan ook voortdurend riksja’s voorbij 🛺. We lopen door de straten en trekken leuke foto’s: de bruggen, lampionnen, onze kapoenen, een marktje, een eetstandje (met opgezette kikkers, vogels en tentakels 🤢). We kijken naar de bootjes en bezoeken 2 tempels: één die mocht, de andere was eigenlijk betalend maar onze kinderen liepen erin dus ik moest erachter en heb hem dus illegaal bezocht (hihi). Er zijn leuke winkels in Hoi An! Tess heeft haar diadeem kapot gemaakt, dus we gaan op zoek naar een nieuwe, maar vinden er nergens een. Onderweg passeren we constant straatverkopers die rommelspeelgoed willen verpatsen. Tess zegt telkens flink nee. Ook de kapiteinen proberen ons op een boot te lokken. Ik wil een foto trekken van Lars en Tess en de boten, en een random straatverkoopster komt erbij staan in de hoop fruit aan ons te verkopen🙄.
    Tess krijgt honger en wil pizza eten 🍕. Lars heeft een leuk restaurantje gevonden: vlak aan het water met uitzicht op de brug en alle lampionnen. Het begint al wat te schemeren dus het uitzicht is mooi. Ook de lampionnen op de roeibootjes (vol toeristen nu) branden mooi. We bestellen eten en ik ook een cocktail (eerste alcohol op de reis, who dis) 🍹. Stan en Tess beginnen wild te spelen op hun bankje en ik krijg al bijna spijt van op restaurant te gaan met onze kinderen 🙈. Altijd spannend of het kut gaat zijn of cava 😂. We geven Tess dan maar de gsm want we waren eigenlijk totaal niet goed voorbereid op onze uitstap: geen koekjes, geen pampers, geen speelgoed, niks 🫣. Het was een spontane beslissing om te blijven eten in de stad (maar wel een goeie!).
    Stan begint het straatje over en weer te steken en we maken er een spel van. Uiteraard kijken we eerst of er fietsers komen en zeggen dan pas start. Hij luistert flink.
    Dan is het eten er! De kindjes vallen uitgehongerd aan en het smaakt hen duidelijk🍕. Het is ondertussen al vrij donker en laat dus we vragen de rekening. Tess mag nog een lantaarntje in het water laten zakken en vervolgens wandelen we terug naar het afzetpunt langs de oude brug en gezellige straatjes. Het is erg druk maar naarmate we verder weg gaan, wordt het rustiger. Ook is het nog erg warm ‘s avonds, gisteren was het milder. We komen thuis, eten nog een yoghurt en Tess Facetimet met Maurice (maar zegt niet veel want is plots verlegen??) 🥰. Daarna is het hoog bedtijd! Ik wil ook eens een niet onderbroken nacht dus leg me naast Stan die moe is maar toch blijft feesten. Na 35min geef ik het op en leg hem, onder kort protest, in zijn eigen bedje. Lars en ik kijken nog even wat tv en genieten na van een leuke namiddag in de schommelstoel aan het zwembad maar gaan dan ook op tijd slapen.
    Om half 3 neem ik de kleinste dan bij mij, en hij vraagt om een flesje te gaan maken (thank god had ik er al een gemaakt en meegenomen!). Om 6u is hij opnieuw wakker, maar ik zeg dat het nog te vroeg is en draai me om😴.

Lampion maken

March 9, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 24 °C

Om 7u was Stan dan echt wakker en wou hij meteen uit bed. Jammer voor mij want dan moet ik ook opstaan..🥱 Een uurtje later zijn Tess en Lars dan ook wakker. Het wordt opnieuw een slow morning na een lekker ontbijt. Het is vandaag wat bewolkt en wat ‘frisser’ (24 graden). Tess wandelt toertjes op de zwembadrand terwijl ze gekke geluiden maakt en Stan moet hiermee lachen. Plots schuift ze uit en valt ze in pyjama en zonder bandjes in het zwembad 😱. Lars en ik schieten recht, maar de poetsvrouw is het dichtste bij en vist haar uit het water. Ik zag de paniek in haar ogen terwijl ze onder water lag te spartelen.. 😢 We troosten haar, knuffelen haar hard en ook ik laat een traantje van het verschieten. Nog geen 2 minuten later begint ze te zeggen dat ze wil zwemmen mét haar bandjes (duidelijk geen trauma opgedaan)🤿. Tess en Lars gaan dan zwemmen, Stan houdt zich rustig bezig en ook ik kan wat relaxen. Het enige wat ik echt mis in alle stoelen hier zijn kussens! Onze poepen beginnen pijn te doen 😂.
    ‘s Middags eten we en gaat Lars opnieuw een dutje doen met Stan. Ik leg alles klaar voor onze activiteit van in de namiddag en leg me ook naast Tess, die een filmpje kijkt, in bed voor een powernap. We staan op, maken ons klaar en nemen de fiets om een workshop te gaan doen! 🚲 We fietsen 20 min en dan komen we aan bij The Lantern Lady: we gaan onze eigen lampionnen maken🏮. We kiezen 2 verschillende vormen en mogen daarna stof gaan kiezen. Tess kiest voor iets roze. Stan houdt zich in het begin bezig met zijn auto’s, maar al snel wil hij bij mij zitten. Einde van het lampionmaken voor mij. Hij begint wat lastig te doen dus ik ga even wandelen met hem. Dit doe ik in het totaal 4x, waarvan ook 2x met Tess, die nog een beetje te klein is om goed mee te kunnen knutselen. De lijm kon ze erop smeren, maar de stof aanspannen en knippen was te moeilijk. Dus eigenlijk heeft Lars 2 lampionnen gemaakt 🏮👍🏼. Lars vertraagde het proces ook nog even door per ongeluk in de aangespannen stof te knippen, dus de mevrouw moest het repareren 🤦🏻‍♀️. Na de laatste keer wandelen, beginnen Tess en Stan van de kleine trapjes te springen: wat een plezier.. Ik vind het iets minder plezierig want ik moet Stan telkens vangen en ronddraaien 😂. De lampionnen zijn ‘eindelijk’ klaar en we vertrekken terug naar huis met de fiets. De lantern lady zegt dat Stan een fotokopie is van Lars, terwijl ze ons uitzwaait. We stoppen nog even langs een “winkeltje”, kopen nog wat water, koekjes en het beloofde ijsje🍦.
    Ze spelen nog even, eten chips, Lars kookt, ik leg al kleren klaar voor de uitstap van morgen. We eten maar Stan loopt rond als een zotteke in plaats van te eten. Het ijsje komt hij natuurlijk wel opeten🍨. Daarna steken we hen in bed (Stan direct in z’n eigen bedje!). Wij babbelen nog wat, maken de rugzak voor morgen al, beslissen hoe laat we de wekker moeten zetten (uitstapje morgen!), kijken nog wat tv en gaan dan elk naar ons bed.