Satellite
Show on map
  • Day 15

    Perfume river, Royal Tombs & wierook

    March 14, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

    Om 6.45u hoor ik Tess uit haar kamer komen om te kijken of we nog aan het slapen zijn. Ze keert snel terug en klopt op de muur om te laten merken dat ze wakker is😋. Lars had met haar afgesproken dat ze mocht kloppen omdat wij in de kamer naast haar liggen. Iets na 7 horen we Stan dan roepen. Lars staat op en ik blijf nog even bewegingloos liggen, want ik voel me nog moe na een slechte nachtrust. Mijn bovenbenen zijn nóg stijver geworden 😒. Na een klein halfuurtje komen de kindjes mee in mijn bed en komt ook Lars er nog even bij liggen. Na een tijdje staan we op, kleden we ons aan en ontbijten we. Amai, we zitten al in de helft van onze reis🎑! Dezelfde chauffeur die ons naar Hue heeft gebracht, gaat ons vandaag opnieuw rondrijden. Hij staat ons stipt op te wachten om 9u. Het is best fris, het waait wat en het is bewolkt☁️. Ik loop terug naar boven om vestjes te gaan halen.
    De chauffeur brengt ons naar een dragon boat🐲. We gaan aan boord: Tess enthousiast, Stan vertrouwt het weer niet en sputtert even tegen. De boot vertrekt en maakt veeeel lawaai⛴️. We varen over de Perfume River. Soms passeren we mooie gebouwen, soms ook niet. We komen aan bij de tempel Chua Thien Mu🛕. We wandelen wat rond en horen de hoofdmonnik, die er al 40 jaar woont, fluit spelen. Hij zwaait naar Stan en die zwaait blij terug. Hij lacht naar onze ‘beautiful children, very lucky boy and girl!’
    We komen voorbij een vijver vol kikkers🐸. We gaan even kijken en de kinderen kijken er verwonderd naar: ‘daar, daar! Oh nog een, oh twee op elkaar, kijk kijk!’
    We stappen terug de auto in en hij brengt ons naar “een verrassing” voor mij. Het blijkt een van de enige amfitheaters te zijn uit Zuid-Oost-Azië, waar er vroeger tijgers 🐅 tegen olifanten 🐘 vochten, nl. de Tiger Arena 🏟️. We kruipen de kooien in en wandelen rond op de tribune.
    Dan rijden we naar de incense village. Overal in deze straat zijn er kraampjes met gekleurde wierookstokjes. We krijgen een korte initiatie en Lars én Tess maken zelf een wierookstokje met de geur lemongrass (tegen de muggen!). Lars had gisteren Tess haar armbandje per ongeluk kapot gemaakt (groot drama) en ze mag er een nieuw kiezen. Ook poseren we tussen de gekleurde stokjes.
    De volgende stop is de Tu Duc tombe🪦. Het is een groot ‘park’ met verschillende gebouwen, pagodes en uiteraard de tombes van de keizer en zijn vrouw. Stan en Tess klimmen weer flink de trappen op en af. We geven de kois eten (best een walgelijk zicht zo giga vissen die over elkaar glibberen met opengesperde monden om te kunnen eten) en dat vinden de kindjes best leuk om te doen🐟.
    Ondertussen zijn we uitgehongerd aan het raken en zijn we blij dat we aan de overkant kunnen eten! We bestellen gewoon witte rijst voor Tess (de andere lekkerdere rijst is steeds gemengd met iets en gemengd mag niet🤪), brood met rundsvlees voor Stan, ik neem iets met rijst en Lars fried noodles with beef. Het is weer erg lekker!
    Na het eten gaan we naar onze laatste stop: de tombe van Khai Dinh⚰️. We zien veel trappen verschijnen en steken Stan in de rugzak. Ik hijs hem op mijn rug. Tess haar beentjes zijn moe dus ze wil in Lars zijn nek zitten. We klimmen de trappen op en maken foto’s. Onderweg hoor ik Stan naarstig op zijn duimpje zuigen (het is ondertussen 14.20u zonder dutje). Wanneer ik helemaal boven ben, hangt hij diep in slaap😴. Het is een schattig en grappig zicht. Er hangt zelfs een kwijltje op z’n wang ☺️.
    Ons cultureel dagje zit erop en om 15u zijn we terug aan ons appartement: allemaal wat vermoeid dus we gaan even rustig op het bed liggen (aangezien er geen zetel is).
    Lars en ik zijn vandaag 12 jaar samen ❤️ en dat moeten we natuurlijk vieren! We gaan vanavond “fancy” eten in het restaurant in ons gebouw. We douchen ons en kleden ons mooi aan. Tess wil ook shmink opdoen dus ik gebruik wat van mij en van haar doosje.
    We vertrekken en installeren ons aan tafel in een quasi leeg restaurant: goed, dan kunnen de kindjes iemand storen met hun lawaai 😂. Ik had verteld dat ‘mama en papa vandaag verjaren’ dus Tess zingt Happy Birthday én Lang zal ze leven voor ons 🥳. We bestellen eten en onze lekkere Japanse steak komt er al snel aan 🥩. De bijhorende groenten en frietjes ontbreken nog, alsook de pizza van de kindjes. Stan ziet mijn lekker vlees en wil proeven. Het smaakt: “nog”. Dan komen de frietjes en moet hij dat hebben. De pizza besteld voor hem en Tess moet hij niet hebben 😆. Hij eet veel van onze frietjes en daarna nog een stukje pizza. Tess eet ook heel flink! We bestellen nog een cheesecake en ook daar eten ze goed van mee 🍰.
    Het is tijd om naar bed te gaan (damn, weeral iets te laat) dus we haasten ons naar boven. Wanneer we de deur opendoen, spot ik een kleine hagedis! Lars vangt hem en zet het beestje buiten. Daarna proberen we hen zo snel mogelijk in bed te gooien. Ik steek tot slot nog snel een wasje in, en ga dan in bed bij Lars liggen om nog een filmpje te kijken.
    Ik hoor Stan 2 keer kort wenen ‘s nachts. YES, nog eens nachtje samen geslapen!🥰
    Read more