Satellit
Vis på kort
  • Dag 21

    Hanoi by bike 🚲 & Street food tour 🍜

    20. marts 2023, Vietnam ⋅ ☁️ 30 °C

    Het was weer half 6, maar Lars staat op met Stan. Tess wordt om 6u wakker gemaakt door zijn geween tijdens het verschonen van de pamper 💩. Ik blijf nog liggen tot half 8 maar kan niet meer echt in slaap vallen door onze spelende lawaaimakers 😅.
    We ontbijten en moeten voort doen want om 9u moeten we terug aan het reisbureau staan om te fietsen! Tess vertraagt het hele proces wel omdat ze een kleine tantrum houdt (duidelijk oververmoeid). Uiteindelijk komen we beneden en de vrouw aan de receptie zegt dat het aan het regenen is: ik ga dan maar terug naar boven voor onze jasjes. We komen dus te laat aan maar de fietsen staan al klaar🚲! Het zijn grave elektrische fietsen (dankzij de kinderstoeltjes). We laden onze spullen over: de gids zegt dat we geen jassen zullen nodig hebben dus die laten we dan maar achter. Tess en Stan zijn enthousiast: ze fietsen duidelijk graag 😁.
    We vertrekken en ik sta al meteen doodsangsten uit! Oversteken in dit verkeer is één ding, maar er zelf in rijden is wel echt iets anders 🤯. Ik voel me niet altijd even veilig omdat ik de andere bestuurders niet echt vertrouw.. Brommers remmen op de laatste moment of laten je niet echt door of zigzaggen rond je. En dat met constant ‘tuuttuut’.
    Ik vind het dus eerder eng dan leuk 🥲. We fietsen langs wat bezienswaardigheden en stoppen dan aan een verborgen tempel, waar we even binnengaan. Onze gids vertelt wat over het boeddhisme. Daarna fietsen we verder en rijden we door de zwaarbeveiligde Wetstraat van Hanoi en langs het Mausoleum van Ho Chi Mingh ⛪️. We trekken stilletjes aan verder en verder uit de drukte. Zo komen we aan een lange fietsersbrug waar in het midden de trein rijdt🚞. Het fietspad is smal en ook daar worden we constant voorbij gestoken door brommers. In het midden stoppen we even en gaat Lars op de sporen om een foto te maken. Na de brug moeten we rechts afslaan maar ik rij te ver links en geraak niet meteen door de stroom brommers en auto’s: stresske toch wel! Daarna stoppen we in een café en laat de gids ons een gevuld, gefrituurd balletje proeven: mmm lekker!
    We springen terug op de fiets en verlaten nu echt de drukte: risky village. Een plek langs de rivier waar zelfs de locals weinig komen. Er wordt vooral aan landbouw gedaan en er wordt gevist. Het is rustig en dus leuk fietsen🌾. We rijden er vrij lang rond om dan plots terug in de drukte uit te komen🚘🚍. Stan is ondertussen in slaap gevallen 😴. Onze laatste stop is vlakbij het reisbureau: een lunchplek. Een leuke verrassing want we wisten niet dat lunch erbij zat. We krijgen een lekker broodje. Terwijl ik eet, slaapt Stan diep verder tegen mij. Plots wordt hij wakker en wil hij ook brood😄.
    We nemen de taxi naar het appartement in de hoop dat Stan nog een dutje zou doen. We leggen hem in bed en ik neem Tess mee naar een nagelsalon. Ze wil al de hele vakantie haar nagels lakken. Ze zet zich in de stoel en kiest roze nagels😜. Twee dames schieten in actie: eentje aan haar voeten, de andere aan haar handen en doen hun ding. Tess is best onder de indruk maar vindt het ook erg leuk💅🏻. Aangezien ze maar weinig nagellak moeten gebruiken, krijgt ze nog stickers en een french manicure op sommige nagels erbij 😅. Ze wilt dat ik mijn nagels ook laat doen, dus ondertussen zijn ze ook aan mij bezig. Ik neem er nog een voetverzorging bij : scrub en hydratatie. Nu zijn onze nagels mooi gelakt en gaan we terug naar het appartement. Binnen een uur start de street food tour. De gids had gezegd dat hij niet goed wist of de kindjes het gingen lusten, dus we zetten hen het restje pasta van gisteren voor. Ik vraag aan Tess om de tv af te zetten, en aan tafel te komen maar ze luistert niet en wil niet eten (want ze lust het plots niet??). Na veel gedoe zet ik hem af: resultaat = tantrum waarbij ze woedend naar haar kamer stormt en luid weent. Ik kijk naar Lars en we beslissen dat de kindjes te moe zijn en dat ik thuis blijf.. Lars vertrekt dus solo (zijn vaderdagcadeau?) om rustig te eten met de gids. Hij belooft om voor mij van alles iets proberen mee te nemen🤓. Tess kalmeert en ze eet haar bordje leeg. Stan had alles wel flink opgegeten maar hij is ook moe. Ik steek hen snel in bed en douche. Na 2,5u komt Lars thuis met veeeel eten 🤩. Hij etaleert alles en legt bij elk gerecht uit wat het is, hoe ik het moet eten en waar hij dit heeft gegeten. Het waren allemaal mini-stalletjes dus het had eigenlijk niet te doen geweest met de kinderen: goeie beslissing dus! Hij had alles bij behalve balut 🐣: een gekookt, bevrucht eendenei met een bijna volledig ontwikkelde embryo.. Hij heeft wel een hapje geproefd! Jakkes..
    Het eten smaakt 😁. We ontspannen nog wat en gaan dan naar bed. Allebei moe dus we vallen snel in slaap.
    Helaas weent Stan rond 1u dus ik pak hem bij ons, heel snel erna weent Tess ook dus ik ga naar haar. Ze wil dat ik bij haar kom liggen dus ik doe dat dan maar 😩. Ze is ook een wiebelmie en ligt vlak tegen mij🤪. Lars lag dan met Stan in bed, die bijna 1,5u wakker was.. Weer een topnachtje dus!
    Læs mere