Autodagje 🚗 & Edzná 🛕

January 31 in Mexico ⋅ ☁️ 19 °C

Om 7u wordt Stan wakker en dus iedereen (dunne muren). We staan rustig op, laden onze bagage in de koffer en ontbijten een laatste keer in de jungle. Gisteren bleek (weer) dat ze een omelet niet willen eten, dus vandaag bestellen we een spiegelei. Dat gaat er vlotjes in 🧐. Tess eet ook veel stukjes ananas en banaan. Ik doe nog eens een poging om een kolibrie op foto te krijgen (onmogelijk) en maak er dan maar een filmpje van. Zo leuk om naar te kijken!
    Vandaag staat er een lange autorit van 3,5u op de planning naar een volgende mayastad. De kindjes doen het supergoed: muziek luisteren, dutten (hoera) en spelen met auto’s of blokken! Er is geen geruzie en geen gezaag. Wel enkele pipistops (flink van Stan!), bij een zien we botten van een koe liggen 🐮.
    Na ongeveer 1,5u zitten we plots in een totaal ander landschap: uitgestrekte velden en overal gele bloemetjes. We zien regelmatig koeien 🐄, paarden🐴, maar ook een overstekende vos🦊, een leguaan🦎 , overstekende biggetjes🐖, gieren 🦅, kaalkopooievaars en een jabiroe (reuzenooievaar met zwarte kop en oranje nek). Dit is veel leuker rijden dan langs overal gewoon woud (en poorten) 🤭.
    We komen rond 13.30u aan bij Edzná en eten eerst een sandwichke. We betreden de site en zijn meteen onder de indruk. Helemaal alleen, prachtig onderhouden en knappe gebouwen. En ook weer veel leguanen 🦎. We klimmen weer op de gebouwen en nemen veel foto’s. Het coolste van de site is de tempel van de vijf verdiepingen. Deze tempel bevindt zich op de akropolis, maar dit gebouw mag je niet betreden. Het is wel indrukwekkend om te zien. Echt de moeite en rit waard!
    Na 50min bereiken we ons volgend verblijf in Campeche. Een leuk, authentiek huisje. We rusten/spelen even, bestellen eten en douchen. Voor ons een zelf samengestelde pasta met 3 sauzen, gepaneerde cajunkip en lookbroodjes (en een brownie); voor de kindjes lasagne. Er wordt gesmuld! De gastheer had een flesje wijn klaargezet voor ons: lekker wijntje! Er is geen babybed dus Stan slaapt weer op een matras naast ons. Er zijn 3 dubbele bedden (kleiner dan onze oude 1m40!!), maar geen zetel, dus verslepen we een matras naar de living. Daar installeren we ons op, kijken een filmpje en eten onze brownie op. We zijn moe maar gaan weer te laat slapen 🙈.