Dag 13 Jeruzalem dag 2

June 15, 2023 in Palestine ⋅ 🌙 20 °C

Vandaag hadden we lekker een keer geen wekker gezet. Rutger was al om 6.30 uur wakker maar ik pas om 8.30 uur. Wat was dat lekker😊
    We gingen om 9 uur ontbijten en gingen om 9.30 uur samen met Tecla en Jos op pad naar Yad Vashem. Het was even zoeken hoe het in Israël ging met de tram maar ook daar hebben ze een soort van OV kaart.
    Tecla haar grootouders hadden onderduikers en één van de onderduikers heeft geregeld dat ze een boom kregen in het bos van de rechtvaardigen wat rondom Yad Vashem ligt. Ze hebben hem gevonden wat erg emotioneel was. Wij zijn het museum ingegaan waarin alle verhalen en de geschiedenis van de holocaust vanuit alle landen die te maken hadden met de tweede wereld oorlog. Ook waren video's te zien met interviews van de overledenen die hun verhaal vertelden. Wow wat was dat erg om te horen. Echt wat hebben ze allemaal meegemaakt. Je zag foto's van Bruidsparen die net getrouwd waren en kleine kinderen die aan het begin van hun leven stonden. Heb echt meerdere malen een traantje moeten wegpinken. Na met z'n vieren te hebben geluncht kruisten onze wegen en gingen wij weer naar de oude stad. Daar liepen we naar de olijfberg. Daar hebben we de hof van Getsemane bezocht. Hier stonden hele oude olijfbomen aan de voet van de olijfberg waar een hek omheen stond en ernaast een kerk. Het was er heel rustig en prachtig. Maar toen we hoger de olijfberg opklommen kwamen we bij een tuin met ook hele oude olijfbomen (de Dominus Flevit kerk) hier was het mooi en rustig. En voelde het beter als in "officiële" tuin. Dit was echt een kippenvel moment.
    Na daar een tijdje gezeten te hebben gingen we via de Leeuwenpoort naar Bethesda hier had Jezus de verlamde man bij de bron genezen op de sabbat. Ook dit was echt weer bijzonder om daar te zijn. Wat waren dit mooie momenten en het is echt waar wat voelen we ons gezegend dat we in het land van de Bijbel mogen rondlopen. We proberen het te beschrijven maar woorden schieten tekort.
    Later hebben we heerlijk gegeten buiten de oude stad. Hier is het weer heel anders, maar ook zijn de bewoners van Jeruzalem ( moslim, jood, christen enz) Ook hier weer ontzettend vriendelijk en gastvrij.
    Morgen hebben we nog tot 16 uur tijd in Jeruzalem en willen we naar de graftuin en naar de burg Antonia ( in ieder geval wat er van over is)