A 15-day adventure by OpReisMet Rutger en Erica Read more

Tel aviv

June 3, 2023 in Israel ⋅ ⛅ 22 °C

Na een rustige reis die om 5 uur begon vanaf de Mozartstraat kwamen we met een tussenstop in München aan in Tel Aviv. We vlogen een stuk over het binnenland van Israël omdat we nog niet landen konden. Wat was het bijzonder om vanuit de lucht Israël te zien liggen.
    Verder is alles voorspoedig verlopen. Alleen de paspoorten controle duurde giga lang. Uiteindelijk hebben we een rij gepakt en kwamen we er later achter dat deze voor diplomaten en crewleden was. Maar gelukkig mochten we door😅.
    Onze koffers kwamen net langs op de band toen we langskwamen. Dus ook dat ging perfect
    We hadden iets vertraging omdat er van één iemand van onze groep de koffer niet was aangekomen. Dat was wel even balen, hopelijk komt hij nog. Een grote luxe bus stond op ons te wachten. Echt bijzonder zo'n bus voor 16 personen. Dus plek genoeg. Om 19 uur kwamen we aan in het hotel. Waarna met de groep Grieks gingen eten op de boulevard van Tel Aviv. We hebben heerlijk gegeten. Beetje vreemd was wel de tinnen beker waar de dames hun wijn in kregen.😂
    Daarna hebben we nog even over het strand gewandeld en in een supermarkt flesjes water gekocht.
    Op dit moment liggen we om 23.30 uur uitgeteld in bed.

Tel Aviv dag 2

June 4, 2023 in Israel ⋅ ☁️ 22 °C

Vandaag hadden we een dag om zelf in te vullen in Tel Aviv. Om 8 uur zaten we aan een lekker ontbijt van het hotel. Daarna zijn we heerlijk een paar uurtjes naar het strand gegaan. De zon was venijnig dat hebben we gemerkt. Zijn nu allebei aardig verkleurd ( lees rood🤭) Het water was best nog koud en er was flink wat wind wat het wel aangenaam ( en verraderlijk) maakte.
    Rond het middaguur zijn we weer terug gegaan naar ons hotel om even lekker het zand af te spoelen en op te frissen. Als tip kregen we van de reisleider om fietsen te huren. Dit vonden we als echte Hollanders een top idee. Dus al fietsend gingen we over de boulevard naar Jaffa. Die naam komt de ouderen vast bekend voor. Deze stond vaak op de sinasappels. Jaffa is een hele oude stad met oude steegjes en trappetjes. En wij kennen hem ook uit de Bijbel als Joppe. Jona vluchte hier vandaan met de boot. Omdat hij niet naar Nineve wilde. En Simon de leerlooier waar Petrus een tijdje logeert (Handelingen) woonde ook in Joppe.
    Na daar wat geluncht te hebben zijn we terug gefietst naar Tel Aviv. Al fietsend kwamen we bij een echte Israëlische markt "De Carmel market". Hier ging onze neus te gast, er werd van alles verkocht. Baklava, verse kruiden en groenten en natuurlijk ook veel zooi om te verkopen aan de toeristen.
    Rond 18 uur hebben we de fietsen weer ingeleverd en hebben we bij een strandtent lekker gegeten met het prachtige uitzicht van de ondergaande zon. Nu er op tijd weer in want morgen gaan we al vroeg verder reizen naar het noorden van Israël.

Dag 3 Ceasarea/Karmel/Akko

June 5, 2023 in Israel ⋅ 🌙 21 °C

Vandaag dus een reisdag gehad. We zaten om 7 uur aan het ontbijt omdat de bus er om 7.45 uur zou zijn en we dan zouden vertrekken . Maar de buschauffeur stelde ons geduld op de proef en kwam pas om 9.15 uur. De eerste stop was Caesarea. Wat gaaf om daar rond te lopen! Een hele oude stad. Gebouwd door Herodes (de kindermoordenaar)
    Dit was zijn zomerpaleis omdat het in Jeruzalem in de zomer te warm was. Er was een amfitheater en een paardenrenbaan. Ook was er zijn badhuis, zijn badkuip was nog te bekijken.
    We zijn ook bij het aquaduct geweest. Deze liep van de berg Karmel naar Ceasarea.( 16 km) om deze plaats van water te voorzien.
    Daarna gingen we op weg naar de berg Karmel. In onze verbeelding was het een echte berg maar dit is niet zo. Het is een bergrug van 550 meter hoog, met daarop de stad Haifa gebouwd. Daar aangekomen gingen we naar een klooster waarvan men zegt dat Elia zich daar in een grot heeft verscholen voor Koning Achab nadat hij alle priesters van Baal had laten vermoorden. Hierna met de bus naar ons hotel in Akko. We hebben een mooi hotel met balkon . Met de hele groep zijn we naar Akko gegaan. Dit is een oude vestingstad die 4000 jaar oud is. Hier kwamen eeuwen later ook de kruisvaarders aan land. We zijn door een geheime tunnel gelopen van de tempeliers. En hebben een Turks badhuis gezien. Ook hebben we de ridderzalen bezichtigd die later opgegraven zijn. Na een hapje te hebben gegeten gingen we terug naar het hotel. 21000 stappen verder 😅 en met vermoeide voeten zitten we lekker uit te rusten op ons balkon. Morgen wordt weer een mooie dag dan gaan we Nazareth en het meer van Galilea zien. We zijn benieuwd.

Dag 4 Nazareth, Kapernaum, Tiberias

June 6, 2023 in Israel ⋅ ⛅ 24 °C

Deze dag verlieten we de middellandse zee en gingen we via Nazareth en Kana naar het meer van Galilea.
    In Nazareth hebben we de aankondigingskerk bezocht. Ze zeggen dat op deze plek Gabriel Maria bezocht. Er was een soort van grot waar de kerk omheen was gebouwd. We wisten niet wat we ervan moesten denken. Wel mooi om te zien dat er zoveel mensen van verschillende nationaliteiten rond liepen. Ook zijn we naar de synagoge van Nazareth geweest waarvan ze zeggen dat Jezus hier ook gesproken heeft. Dit was oud, klein en heel eenvoudig. Dus het zou zomaar kunnen.
    Met de bus reden verder naar Kana. Hier was een kerk gebouwd op de plek waar het eerste wonder van Jezus was gebeurd. Water werd in wijn veranderd. Het was een Grieks orthodoxe kerk met een overdaad aan goud en iconen. Het stond in een mooi aangelegde binnenplaats waar het heel rustig en vredig was.
    Door de bergen van Galilea reden we naar het meer. Wat was het mooi om die in de verte te zien liggen. Ook sommige bergen waren echt nog ruig en ongerept. Wat een stukken moeten ze gelopen en geklommen hebben. Als de bergen konden spreken!!
    Bij het meer van Galilea aangekomen gingen we naar Kapernaum. Dat was echt prachtig. Daar waren opgravingen van de verwoeste stad en de Synagoge hadden ze gedeeltelijk herbouwd. Verder was er ook het huis van Petrus (maar dat zou zo ook één van de andere ruïnes kunnen zijn.) Boven deze opgraving was wederom een kerk gebouwd. We hebben vandaag echt heel veel verschillende kerken gezien. Ook nog bv. De kerk van de wonderbaarlijke spijziging, de kerk op berg der zaligsprekingen en kerk waar Jezus aan Petrus vroeg of hij van Hem hield. Maar al met al vonden wij Kapernaum het meest aansprekende. Ik (Erica) werd er echt ontroerd van. Gewoon het idee dat Jezus daar gelopen heeft.
    Uiteindelijk reden we naar Tiberias waar ons hotel staat. Vanavond hebben we aan de oevers van het meer een heerlijke "Petrus"vis op. Er stond een piano op de boulevard waar de plaatselijke bevolking op speelden. Was echt leuk om mee te maken. Al met al hebben we een prachtige dag gehad.
    Morgen gaan we niet met de groep mee maar huren we een auto en gaan we nog meer bekijken wat er voor moois te ontdekken is rond het meer van Galilea.

Dag 5 Rondje meer van Galilea

June 7, 2023 in Israel ⋅ 🌙 24 °C

Vanmorgen hebben lekker rustig aan gedaan. Om 9 uur gingen we ontbijten en rond 9.30 uur hebben we de huurauto opgehaald. We zijn naar Magdala gereden. De woonplaats van Maria van Magdala. Hier zagen we opgravingen van funderingen van huisjes en de synagoge uit Jezus tijd, hier heeft Jezus volgens de overleveringen ook gesproken. Ook was er een mooie kerk met een schilderij van de bloedende vrouw die het onderkleed van Jezus aanraakte. Er liep een echtpaar met kinderen van Indische afkomst en zij raakten met hun handen de voeten van Jeus aan (schilderij) en knielden er toen voor neer. Later spraken we ze toen we een kijkje gingen nemen bij het meer. De vader vroeg waar wij vandaan kwamen en wij vertelden hem dat wij uit Nederland kwamen. Zij kwamen uit India en woonden al 20 jaar in Amerika. Hij vond het zo'n wonder dat hij hier in Israël rond mocht lopen waar Jezus geleefd, gepreekt en genezen heeft. Hij was geboren in een arm dorp uit India en mocht nu hier zijn. Wat was het mooi en waardevol om met hen te spreken. Zoals hij het zei zo voelden wij het ook. Toen ze weg waren moest ik (Erica) van ontroering een traantje wegpinken. Wat een mooie mensen. 🙏🏻
    Daarna op weg naar Bethsaida. Dat was even zoeken omdat het niet toeristisch is. Maar eenmaal daar gekomen was dit ook weer prachtig. We vallen in herhalingen...sorry😊 Betsaida staat bekend als de geboorteplaats van Petrus, Andreas en Filippus. Het is een oud vissersplaatsje maar het lag nu bovenop een heuvel met uitzicht over het meer van Galilea. Wij waren samen op deze plek, verder was er niemand. Er lagen resten van oude straten en de stadspoort. Ook hier heeft Jezus gelopen.
    Na een pitabroodje met kipfilet te hebben gegeten in het park wat daar was. (die pitabroodjes zijn me daar toch lekkerrrrr. Echt supervers😁) zijn we het meer verder rondgereden. We gingen op zoek naar een strand om lekker even af te koelen.
    Het was ff zoeken maar toen we er eindelijk één vonden kwamen we er achter (Rutger was al op het strand🤭) dat het een gescheiden strand was. We wisten niet hoe snel we weg moesten komen. Die vrouwen keken me toch een partij kwaad naar hem. Later in de auto hebben we er de grootste schik om gehad.
    Gelukkig was het strand ernaast wel voor mannen en vrouwen dus daar hebben we heerlijk gezwommen in het meer.
    Om 17 uur hebben we de auto weggebracht en zijn we na een douche en opfrissingen in ons hotel naar het meer terug gelopen. Daar hebben we een boottocht op het meer gemaakt. De wind stak iets op uit het niets en dan moet je meteen aan de storm op het meer denken.Ik kreeg het ff benauwd 😁.
    Op de boulevard kwamen we mensen van onze groep tegen. We zijn even gezellig bij elkaar gaan zitten en hebben onze belevenissen gedeeld. Wat hebben we een leuke groep mensen waar we mee reizen. We delen echt lief en leed. Wat deze reis extra bijzonder maakt. Nooit gedacht dat wij dit nog eens zouden zeggen. Morgen gaan we naar Jordanië. We zijn benieuwd

Dag 6 yardinit, Jerash en Amman

June 8, 2023 in Jordan ⋅ ☁️ 25 °C

Vanmorgen was het vroeg opstaan. Om 8 uur zaten we al in de bus na een vroeg ontbijt. De eerste stop was Yardenit dit is een bekende doopplek in de Jordaan. We zagen daar dat verschillende mensen zich daar lieten dopen. Mooi om eens mee te maken.
    Daarna gingen we naar de grens van Jordanië. Na 5 paspoortcontrole's, lang wachten en een shuttlebus die door niemandsland reed kwamen eindelijk aan in Jordanië. Wat een andere cultuur echt een totaal andere wereld. Onze eerste stop was Jerash dit is een oude Romeinse stad die eeuwen onder het zand heeft gelegen. Hier kregen we een echte jordanische lunch en een rondleiding door de gids. Een heel bijzondere stad het leek veel op Pompei wat we verleden jaar hebben bezocht. Rond 16.30 uur ging de reis verder naar Amman dit is de hoofdstad van Jordanië. Giga groot en alleen maar hoofddoeken en andere religieuze kleding. Wij voelden ons apart in korte broek en jurkje net over de knieën. Nu zitten op de rooftop van hotel een hapje te eten. Wulie bin oaf!!😅

Dag 7 Madaba, Nebo, Kerat en Petra

June 9, 2023 in Jordan ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag hadden we een lange tocht in de bus voor de boeg van het noorden naar het zuiden van Jordanië. Dus ook vandaag weer op tijd ons bed want om 8 uur moesten we in de bus zitten. De eerste stop was na 3 kwartier bij Madabadit dit was een gezellig stadje met allemaal leuke winkeltjes met lokale producten. We hebben hier een Grieks orthodoxe kerk met heel veel mozaïeken. Eén ervan was heel erg mooi en bijzonder hierop stond het oude Jordanië en Israël. Dit was één van de eerste plattegronden van Jordanië en Israël en werd vaak gebruikt door pelgrims op weg maar Israël.
    Na wat winkeltjes bezocht te hebben gingen we door naar de berg Nebo. Dit is de berg waar Mozes het beloofde land van God te zien kreeg voordat hij stierf. Het was wel jammer dat het bewolkt en heiig was dus daardoor konden we niet ver kijken. Maar het bleef bijzonder om in de verte Israël en de dode zee te zien liggen.
    Daar hebben we later een traditionele Jordaanse lunch gegeten. Het was echt lekker en gezond.(zal nog goed komen met Kaatje)
    Daarna weer de bus in voor een tocht van twee uur naar Kerak. Hier hebben we een oud kruisvaarders kasteel bezocht. En ook hier waren de uitzichten prachtig over Jordanië.
    Door de woestijn over de desert highway reden we naar Wadi Musa waar de oude stad en één van de zeven wereldwonderen staat genaamd Petra. Die gaan we morgen bezoeken.
    Hier kwamen we om 19.30 uur aan. Na een hapje eten in het centrum van de "stad" zitten we nu op ons balkon met een wijntje.

Ps. Hier is het nu 22 uur en in Nederland 21 uur.

Dag 8 Petra

June 10, 2023 in Jordan ⋅ 🌙 19 °C

Vandaag gingen we om 8 uur lopend naar Petra. Het was nog lekker fris buiten (zo'n 24 graden) dus het ging als een speer. Vanaf de ingang tot aan Petra was best nog een stukje lopen. We liepen door een nauwe kloof de Sig waar het heerlijk koel was want er was alleen maar schaduw. Bij iedere bocht da heen we zouden we er zijn? En na een heleboel bochten kwamen uiteindelijk bij de schatkamer uit. Wat hebben ze 2000 jaar geleden een werk verzet om dit te bouwen. Ze bouwden van boven naar beneden en als je goed keek zag je aan de zijkanten kleine inhammen dat was hun trap. Bolderen/klimmen is er niets bij. Toen we verder liepen zagen we nog veel meer van Petra. Tempels, kerken, tombes een arena enz. Het was echt zo bijzonder. Ook die verschillende kleuren van de stenen. Op de terugweg moesten we weer door de kloof alleen nu stond de zon hoog aan de hemel en was er weinig schaduw. Rutger had een zakdoek onder zn pet gedaan om een verbrande nek te voorkomen en ik had een hoed op. Het was op de terugweg wel even afzien en we waren ook erg blij toen we de uitgang zagen. Na heerlijk gedocht te hebben waren we weer snel opgeknapt. We hebben een hapje gegeten in het hotel op de rooftop met uitzicht. Morgen gaan we naar klein Petra en daarna naar Wadi Rum voor een jeepsafari en kamperen bij de bedoeïenen. Gelukkig starten we morgen om half tien dus lekker uitslapen 🤪.
    In Wadi Rum hebben we waarschijnlijk geen internet. Jullie zullen misschien onze stukje van de dag een dag later krijgen.

Dag 9 Wadi Rum

June 12, 2023 in Jordan ⋅ ☀️ 20 °C

Om 8.30 uur ging de wekker dus weer tijd om op te staan. Dit was uitslapen 😁 om half 10 gingen we naar Little Petra dit viel als je groot Petra hebt gezien stiekem toch wel tegen het enige mooie waren de fresco die bovenin een grot te zien waren. Wel bijzonder was om te zien dat hier 25 jaar geleden nog gewoon mensen woonden. Hierna ging de reis van anderhalf uur door de woestijn naar Wadi Rum was een prachtige tocht met heel veel zand en rotsen. Zo bijzonder joh.
    In Wasi Rum hebben we een jeepsafari gedaan van vier uur. Het was echt heerlijk achterin de jeep met de wind ( en een halve zandbak) door je haren. Zulke mooie rotspartijen gezien en zelfs een oude tekening die gemaakt is door de karavanen van vroeger. Nadat we de zon onder zagen gaan hebben we op het kamp gegeten en hebben we een tijdje bij een kampvuur gezeten. Gezellig verhalen vertellen en lachen met elkaar. Wat hebben we een fijne leuke groep mensen waar we mee optrekken. Rond 21 uur het is dan al pikkedonker kwam er bedoein die alles kon vertellen over de sterren. Ooooh we hebben geen woorden van hetgeen we gezien hebben. Ze waren net als bij Abraham echt niet te tellen. Wat is onze God toch groot en wat voel je je dan klein.
    Rond 23 uur doken we ons bed in want morgen weer op weg naar Israël.

Dag 10 Massada

June 12, 2023 in Israel ⋅ ☀️ 35 °C

Vandaag werden we rond 4.30 uur wakker gemaakt van huilende honden of het kunnen ook hyena's zijn geweest zoals de bedoeine ons gisteravond vertelde. Na nog ff wat gedommeld te hebben zijn we om 6.15 uur opgestaan. En na een verfrissende douche konden we er weer helemaal tegen. Eerst een ontbijt en nog een stukje in de jeeps door de woestijn op weg naar de bus. Van de bus gingen we naar de grens tussen Jordanië en Israël bij Aqaba wat aan de rode zee ligt. Toen
    we al uitgecheckt waren bij de douane in Jordanië kwam Rutger er achter dat hij zijn telefoon in de bus had laten liggen😕 dus dat was ff paniek. En gelukkig, toen we hem belden nam de chauffeur op. Gelukkig kon een tussenpersoon van djoser,die altijd bij de douane aanwezig is,de telefoon ophalen.
    Op dat moment waren we toch echt ff blij dat we een georganiseerde reis hadden. Want in ons eentje was dit ons nooit gelukt.
    Na een 20 minuten oponthoud ging de reis verder. Om 15.45 uur kwamen we aan bij het hotel. Bij het hotel was het me een partij warm (43 graden). De woestijn is er niets bij. Er gingen nog enkelen van de groep naar de top van Massada maar wij hadden meer zin in het zwembad wat lonkte naar ons. Dus we hebben onze zwemspullen gepakt en hebben heerlijk gezwommen in het zwembad. Wat was dat lekkerrrrr!!
    Vanavond gaan we een hapje eten in het hotel en gaan we een spelletje doen op ons balkon wat uitkijkt over de dode zee. Morgenavond gaan we Jeruzalem zien.❤️🌈