Dag 14 Jeruzalem dag 3, Tel Aviv

June 16, 2023 in Israel ⋅ 🌙 24 °C

Vanmorgen om 9 uur gingen we samen op pad. Onze eerste stop was bij de graftuin. Toen we er aankwamen waren er al hele groepen met toeristen die de tuin ook bezochten. Maar wat was dat mooi, we voelden ons allemaal één en we waren van alle nationaliteiten Afrikaans, Braziliaan, Amerikaans, Europees. De sfeer die er hing was niet te omschrijven zo mooi. We praatten met elkaar en maakten foto's voor elkaar. Wachten netjes in de rij totdat de ander aan de beurt was. Dit hebben we deze reis nog niet zo meegemaakt. Ook de tuin was prachtig en het graf, waar Jezus natuurlijk niet echt in heeft gelegen gaf wel een goed voorbeeld. Ook werd er gezegd dat de schedelplaats/Golgotha er lag maar dit was nu een busstation. Hier snel een foto van gemaakt en maar snel verder. Hierna gingen we naar het klooster van de zusters van Sion. Hier lag vroeger de burcht Antonia. Archeologen hebben hier bij graafwerkzaamheden onder het klooster prachtige Romeinse bestrating blootgelegd. We stonden op eeuwenoude bestrating waar Jezus zomaar overheen kan hebben gelopen toen hij gegeseld werd. De grote vierkante tegels komen uit die tijd. Op één van de tegels zagen we een soort spel ingekrast. Ze hebben ontdekt dat dit een speelbord is van het zogenaamde koningsspel. Een soort van dobbelspel. De verliezer werd uitgekozen als spotkoning en kreeg dan een soldatenmantel om in werd dan bespot. Zou Jezus door één van deze verliezers aangewezen zijn als spotkoning? Dit maakte echt veel indruk. Het was in ieder geval echt indrukwekkend daar in de tunnels onder Jeruzalem rond te lopen. Wat een bijzondere en emotionele ervaring was het. Daarna kwamen we heel toevallig een paar honderd meter later een kerk tegen waarop stond dat Jezus hier gevangen heeft gezeten. Ook dit was echt ook weer in een veel lager gedeelte onder de kapel die gebouwd was. Hier zag je nog de inkepingen waar de gevangenen aan vast geketend waren. Tjonge zo bizar om dit te zien. Zo krijg je echt wel een voorstelling van hoe het geweest moest zijn. Wat we de laatste dagen gezien en gevoeld hebben is echt met geen pen te beschrijven. Ik heb heel wat traantjes weg moeten pinken de laatste dagen. Van ontroering maar ook van dankbaarheid, wat zijn we toch rijk!! (Geestelijk)
    Hierna zijn we naar het Joodse gedeelte gelopen en daar hebben we heerlijk geluncht. In het Armeense gedeelte van de oude stad hebben we nog wat cadeautjes gekocht en daarna nog wat rondgelopen. Zo kwamen we al wandelend weer aan bij ons stamcafé de Oostenrijkers waar nog meer van onze reisgenoten zaten. Na gezellig onze belevenissen te hebben gedeeld gingen we met z'n allen naar het hotel waar om 15.45 uur de bus vertrok naar Tel Aviv. Hier hebben we gezellig gezeten en gegeten aan het strand. Onze laatste avond in Israël. Wat hebben we veel beleefd. Morgen om 11.30 uur op naar het vliegveld en als het goed gaat landen we om 22.15 uur in Amsterdam.