De drukke stad uit

October 21, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

We zijn, na het slapen tot in de nacht, nu gelukkig gewend aan onze nieuwe tijdzone. Eergisteren zijn we Ho Chi Mingh City gaan verkennen te voet omdat het verkeer in de stad veel te chaotisch is om zelf op een scooter te stappen. Als echte Nederlanders zijn we blij met de 'Bahn Mi' (belegde sandwiches) als ontbijt maar ook met 'Com Chay', een type restaurant waar je heel lekker vega(n) kan eten. Na een stuk wandelen (langs o.a. de Notre Dame, post-office en opera gebouw) dronken we een craft biertje bij 'Heart of Darkness' waar we tevens onze vervolgstap voor de reis uitstippelde. Na een andere Com Chay gingen we nog een drankje doen bij de Thi Bar Saigon, een "LGBTQ+-vriendelijk" café met live muziek. Omdat Oktober nog regenseizoen is en dit vrijwel allemaal in de nacht valt waren we doorweekt na 10 minuutjes teruglopen naar het hotel.

De volgende dag gingen we naar het War Remnant Museum, een groot museum vol foto's en info over de Franse bezetting van Vietnam en de oorlog met de Verenigde Staten. Dit was een erg indrukwekkend, groot museum en shockeerde ons enorm. Omdat de USA graag grondstoffen uit Vietnam wilde hebben en ze een strijd tegen het Communisme voerden werd de lokale bevolking, zowel door Amerikaanse soldaten als door de Vietnamese regering (met geld vanuit Frankrijk en Amerika), opgesloten in concentratiekampen en daar gemarteld en mishandeld. De beschrijvingen van de martelmethoden waren misselijkmakend en de foto's van doodgeschoten mannen, vrouwen en kinderen vonden we zo heftig dat we er stil en verdrietig van werden. Vervolgens bezochten we nog de Jade Emperor Pagoda; een rustgevende tempel en een ware oase in het midden van het drukste punt in HCMC wat we gezien hebben. We sloten af met een heerlijke noedelsoep en koude thee met uitzicht op een bruisende straat en pakten onze tas in voor vertrek de volgende dag.

Vanochtend ging de wekker vroeg, we hadden een busrit gepland naar Phan Thiêt (hehe tiet) vlak naast Mui Né, een dorpje richting het oosten aan de kust wat een goede plek schijnt te zijn voor beginnende surfers en wat bekent staat om haar zandduinen. De busrit duurt zo'n 5 uur en blijkt een "sleeper-bus" te zijn wat top is want nu kan ik al liggend deze footprint schrijven. We zijn benieuwd wat we in de nieuwe omgeving zullen beleven, maar we houden jullie hier uiteraard van op de hoogte.

- Jochem