Hai Van Pass en Phong Nha - Ke Bang park

November 5, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Het voelt alweer als een tijd geleden dat we met de scooter (motorbike) van Hoi An naar Hue zijn gereden. Het duurde even voordat we op de goeie route zaten, maar eenmaal daar was het een prachtige rit door de bergen langs de kust. Ondanks dat Jochem het soms spannend vond bij Sam achterop ging alles heel soepel, op een houten kont na. Onderweg stopten we nog bij het verlaten waterpark, net buiten Hue. Het was niet makkelijk om binnen te komen aangezien er officiëel geen bezoekers naar binnen mogen. We hadden online gelezen dat het wel mogelijk was wanneer je de bewaker zou omkopen. Echter kregen we deze optie pas toen alle andere toeristen weg waren en wij als enige overbleven. Nadat we iets minder dan 2 euro hebben betaald mochten we naar binnen. Hier troffen we een indrukwekkend, maar ook wel griezelig, verlaten aquarium in de vorm van een draak aan. Heel bizar dat dit er na 8 jaar, doelloos, nog steeds staat.
    We waren best wel moe na de hele dag rijden dus hebben we verder niet veel gedaan. Ook de volgende dag hielden we het rustig en hebben we een wandeling gemaakt door het oude centrum van Hue. Dit was vroeger de hoofdstad van Vietnam en heeft dan ook een groot paleis en tombes van keizers. Aangezien er verder niet heel veel te doen is in de stad zijn we die avond met de bus vertrokken richting Phong Nha, wat naast een nationaal park ligt. We waren wel toe aan verblijven in meer natuur en dus kozen we een homestay zo dicht mogelijk bij het park. Dit was de beste keuze ooit, aangezien we terecht kwamen bij An en Moon, die ons enorm welkom hebben laten voelen. We konden allebei de dagen mee eten met hun ‘family dinner’ en gaven ons veel thee en liefde. Daarnaast heeft de homestay een prachtig uitzicht op de bergen die we dan ook verder hebben ontdekt door naar de Duck Stop en de Botanic Garden te gaan. Bij de eerste stop hebben we de meest gekke ervaring gehad, aangezien we een massage kregen van eenden!! Na veel gelachen te hebben verkenden we de Botanic Garden, wat meer een Botanic jungle bleek met het hiken door de dichtbegroeide bebossing. Er waren veel mooie vlinders, planten en zelfs een waterval. Ook kon je de waterval beklimmen, maar dit is maar voor de helft gelukt omdat de stenen erg glad waren en Sam onderuit ging. Hongerig keerden we terug naar het dorpje voor een late lunch en childen we vervolgens in de hangmat bij de homestay.
    Vandaag zijn we met een tour op pad geweest naar de Paradise Cave en Phong Nha Cave met de boot. Dit waren respectievelijk een droge grot en een natte grot met erg indrukwekkende uitzichten. Het park heeft ook de grootste grot ter wereld (Son Doong), maar deze kan slechts door 7000 mensen per jaar bezocht worden en heeft een lange wachtlijst. We sloten af met een warme douche en wachten nu op de nachtbus naar Tam Coc. Maar eerst nog een familie diner met de gastheer en -vrouw.

- Sam en Jochem