Onderweg naar het noorden

November 9, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

We hebben de nachtbus weer overleefd! Het was alleen jammer dat An van de An An Homestay niet zo goed in Engels is als dat hij aardig is, want hij had me niet helemaal goed begrepen toen ik vroeg waar de bus ons zou droppen; dit was namelijk in Ninh Binh (en niet Tam Coc) waardoor we om vier uur in de ochtend zes kilometer van onze volgende homestay verwijderd waren. Gelukkig kon een taxichauffeur een hostel naast het busstation bellen, waar het rolluik dicht was, en hadden ze daar nog wat plekjes op de slaapzaal zodat we nog heerlijk een paar uur konden bijslapen (wat ons erg deed denken aan het verhaal van Maria en Josef die aanklopten bij de herberg).

Na heerlijk geslapen te heben waren we toch onverwachts in Ninh Binh, dus zijn we de stad gaan verkennen voordat we een taxi naar Tam Coc namen. In Ninh Binh was weinig te beleven maar heeft het, klein als het is, toch een indruk op ons gemaakt toen we een hondenkop op de markt zagen liggen. We wisten wel dat dit in Vietnam gegeten werd en van een koe, kip, varken of geit kijken we niet op maar het daadwerkelijk zien van 'man's-best-friend' was toch wel heftig. We gingen langs de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam en in de avond hebben we de zonsondergang bekeken bij Hang Mua viewpoint, wat een plek hoog op de berg is met een prachtig uitzicht.

De volgende dag reden we naar Phàt Dięm, een van de mooiste kathedralen in Vietnam, en later naar Bich Dông wat een pagode/tempel is die als het ware gebouwd is in de bergwand. Na het avondeten reden we met een busje naar Hanoi, waar we weer even moesten wennen aan de grote drukke stad. Wel was hier dan eindelijk hetgene waar ik al naar uitkijk sinds voor onze reis; vers bier voor 40 cent! Bia Hoi; een oud gebruik wat tegenwoordig alleen nog maar in het noorden voorkomt, waarbij bier een nacht van tevoren gebrouwen wordt. Hierdoor is het maar kort houdbaar (maximaal 24 uur) maar is het een fris biertje met laag alcohol percentage; ideaal om bij te komen op een warme dag.

Gisteren zijn we vooral bezig geweest om het volgende deel van onze reis voor te bereiden, namelijk om naar Laos te kunnen gaan! Aangezien het niet mogelijk is online of op locatie een visum te regelen, moesten we hiervoor naar de ambassade in Hanoi. Tijdens het wachten hebben we wat rondgelopen door het oude kwartier van Hanoi, nog een mooie kathedraal bekeken (waardoor we nu de drie mooiste van Vietnam gezien hebben) en eikoffie gedronken bij een bekend meertje (de koffie met rauw ei was niet helemaal voor ons weggelegd). Na nog wat Bia Hoi in de avond gingen we op tijd slapen voor onze bus van 6:15 uur vanochtend naar het verre noorden, met als eerste bestemming Sa Pa. Wel is dit de meest comfortabele sleeperbus tot nu toe, waardoor we nog heerlijk even kunnen uitrusten om straks de natuur daar te kunnen gaan ontdekken!

- Jochem