Sa Pa en de eigenwijze toeristen

November 10, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 19 °C

We stapten de bus nog niet uit in Sa Pa of we werden alweer omringd door mensen die vroegen of we een taxi wilden of wat we wilden gaan doen in de regio en of ze een (trekking)tour voor ons konden regelen. Sa Pa staat namelijk bekent om de mooie bergachtige omgeving waar de H’mong mensen wonen. Zij zijn de inheemse mensen die ook die trekkingtours organiseren en proberen zoveel mogelijk toeristen over te halen om met hun de omgeving te ontdekken. Echter hadden we niet zoveel zin om te betalen voor een tour en besloten we de volgende dag zelf te gaan wandelen. Dit bleek alleen nog niet zo makkelijk te gaan want onderweg naar het volgende dorpje (Cat Cat Village) werden we ongeveer op elke hoek van de straat gevraagd door iemand van de H’mong of we een tour wilden doen. Na elke keer vriendelijk nee zeggen kwamen we aan bij Cat Cat. Dit bleek een grote toeristische attractie te zijn en moesten we betalen om het dorpje binnen te komen. Nu waren we een beetje chagrijnig aangezien we gewoon even kort wilden kijken en door wilden lopen naar een ander dorp en dus besloten we om er omheen te lopen. Ook dit werd ons moeilijk gemaakt omdat ze zeiden dat we alsnog moesten betalen. Na vele pogingen om uit te leggen dat we echt het dorpje niet in wilden gaan, maar er langs gingen, mochten we uiteindelijk toch verder wandelen. Ons avontuur kon eindelijk beginnen!
    We wandelden door de prachtige bergen, langs rivieren en door de rijstvelden, met helemaal niemand om ons heen. Eindelijk rust ;) We hadden aardig wat moeite met de stijle paadjes omhoog en werden vooral geconfronteerd toen de kinderen uit de omgeving ons in een twee keer zo hoog tempo inhaalden op weg (of terug) van school. Even later lag er een briefje op de grond met een getekende kaart met waar we heen moesten en we vermoeden dat de kinderen die voor ons hadden getekend. Super leuk!
    Na 10 km in de benen hebben we een heerlijke, welverdiende massage genomen en sloten we de dag af met een Koreaanse barbecue.
    Moe en voldaan lagen we in bed, met de wekker weer vroeg om naar de volgende plek te gaan!

Liefs,
    Sam