Ha Giang Loop

November 15, 2022 in Vietnam ⋅ ☁️ 22 °C

Drie dagen geleden kwamen we aan in Ha Giang, ook een plaatsje in het noorden maar meer naar het westen van Sa Pa. Hier was ons plan om de bekende Ha Giang loop te gaan rijden; dit wordt ook wel de extreme loop van het noorden genoemd vanwege de vele kronkelwegen door de bergen waarbij het wegdek niet altijd even goed is en de lokale bevolking soms als gekken elkaar inhaalt op de smalle wegen rond onoverzichtelijke bochten. Ook is ons verteld dat deze loop het mooiste uizicht heeft van Vietnam en mogelijk zelfs van heel Zuid-Oost Azië. Veel toeristen rijden deze route met een tour of met een "easy-rider" (achterop de motor bij iemand die de wegen goed kent) maar wij wilden het graag zelf rijden (zowel voor de ervaring alsook om de kosten wat te drukken). Na wat informatie opgezocht te hebben (en de nervositeit die opkwam bij het lezen van de vele waarschuwingen overwonnen te hebben) reden we de loop in drie dagen:
    1. Van Ha Giang naar Mèo Vac (150km)
    2. Van Meo Vac naar Yên Minh via Dông Văn (70km)
    3. Van Yên Minh terug naar Ha Giang (100km)

Het was even wennen om voor het eerst een schakelmotor te rijden, maar omdat we als het ware tegen de richting ingingen die de meeste mensen rijden, was het de eerste dag erg rustig op de weg en konden we dus goed wennen. Het uitzicht was prachtig en het weer was gelukkig goed maar de eerste dag was wel pittig vanwege de lange afstand en de spierpijn die je daar na een paar uur rijden bij krijgt. Na een overnachting in Mèo Vac gingen we weer de weg op waarbij de tweede dag qua uitzicht het mooiste stuk was, met prachtig uitzicht over diepe afgronden, hoge bergen en het zicht van de kronkelende wegen daartussen. Gisteren kwamen we zonder problemen weer aan in Ha Giang, net op tijd gelukkig want vandaag is het de hele ochtend al aan het regenen. Momenteel zitten we weer in de bus naar Hanoi, met een busmedewerker die overduidelijk niet zijn dag heeft omdat hij tegen iedereen aan het schreeuwen is en Sam zelfs naar haar stoel toe duwde. In Hanoi zullen we een bus gaan boeken voor morgen om de oversteek naar Laos te maken en om ons (mentaal) voor te bereiden op de busrit van bijna 24 uur naar Vientiana.

- Jochem