Nong Khiaw en Muang Ngoy

December 7, 2022 in Laos ⋅ ⛅ 25 °C

We zijn weer terug in het oude vertrouwde Luang Prabang na een week in het noorden te hebben gespendeerd. Vorige week woensdag (30 november) zijn we met een busje naar Nong Khiaw gereden, helaas weer met weinig beenruimte en veel gaten in de weg, maar gelukkig maar voor 3 uur. We kwamen aan, midden op de dag in de brandende zon, waar we doorheen liepen op weg naar onze guesthouse. We werden meteen verwelkomd door de mensen die daar wonen met blije gezichten en ‘Sabaidee’, wat hallo betekent. Ook de kinderen kwamen ons high-fives geven en bleven ons lang na zwaaien. Het is een klein dorpje gelegen aan de rivier en met prachtige hoge bergen om haar heen en daarnaast is het niet heel toeristisch. We hadden hier alle tijd en nog geen plan, wat ons alle ruimte gaf om op ontdekkingstocht te gaan. Zo zijn we de volgende ochtend vroeg opgestaan (6 uur) om een berg te beklimmen met een prachtig uitzicht. Om 8 uur waren we boven, bezweet en vochtig door de mist, en konden we uitkijken over de wolken heen met het zonnetje op onze gezichten.
    Na een douche en onze spullen te hebben gepakt zijn we naar een hostel vertrokken in het dorpje aangezien de sfeer daar heel relaxed was en de bedden erg goedkoop. Daarnaast had het nog veel meer pluspunten namelijk: heel veel opties voor taart en een puppy genaamd Kevin en de eigenaar meneer Harps, die ons veel tips gaf. Hier zijn we twee nachten gebleven voordat we vertrokken naar een heel klein dorpje, die alleen goed te bereiken is per boot. In de twee dagen hier voorafgaand hebben we wat rondgewandeld, veel taart gegeten en spelletjes gespeeld. Ook in het volgende dorpje, Muang Ngoy, werden we openhartig ontvangen en sliepen we in een chille bungalow. Het dorpje is zo klein dat er niet veel te doen is, maar dit was eigenlijk juist heel fijn. Je ziet wat meer van het dagelijkse leven van de mensen daar, zoals hoe ze de was doen in de rivier of daar juist zichzelf wassen. Daarnaast hadden ze heerlijk eten en goede cocktails. We zijn met een ander stel de volgende dag met een bootje naar nog weer een ander dorpje gegaan, want vanaf daar konden we makkelijk naar een waterval lopen. Toen we daar eenmaal waren konden we heerlijk genieten van het ijskoude water, aangezien we het erg warm hadden gekregen van de wandeling.
    De volgende dag namen we afscheid van Muang Ngoy en voeren we weer terug naar Nong Khiaw. Daar sliepen we nog een nachtje in hetzelfde hostel, konden we afscheid nemen van Kevin en meneer Harps en aten we nog ons laatste stukje taart.
    Nu zijn we weer in Luang Prabang waar we dit weekend het film festival gaan ontdekken!

Liefs Sam