Magisch Monument Valley

October 13, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 26 °C

Ik heb weer wat bij te schrijven geloof ik!
    Gisterenmorgen zijn we op tijd opgestaan, na een zeer geslaagde kampvuur en BBQ avond bij onze campers. We hebben onszelf losgekoppeld van de Moab Rim RV park en we zijn eerst maar weer eens gaan tanken.
    Benzine is hier erg goedkoop, voor een volle tank in een auto betaal je ongeveer 30-40$ en voor onze RV betaal je 80$ voor een volle tank.

Na deze tank, moesten ook onze eigen tankjes gevuld worden, dus we gingen samen met de mannencamper een ontbijtje nuttigen in Moab. Lekkere bagels, pancakes en eiergerechten en natuurlijk een stevige bak koffie.
    Na het ontbijt hebben Marjolein en ik nog even winkels geneusd (jaaaaaaa eindelijk shoppen, een half uurtje dan) en souvenirs voor de kids gekocht, voor we weer en route gingen.

De rit naar Monument Valley duurde ongeveer 3 uurtjes en leidde weer voor het grootste deel langs prachtige landschappen. Helaas ook veel roadkill en waarschuwingsborden voor springende hertjes en elks (elanden, of, op zijn Brabants, elluks)
    Maar dan kom je na 3 uur aanrijden op een kaarsrechte weg en dan zie je Monument Valley opdoemen in de verte.... Schitterend!
    Dit is het John Wayne, Cowboy en prairie gevoel ten top :-)

Monument Valley, bekend van onnoemelijk veel films en reclames (denk Back to the Future, Marlboro Man etc) is geen National Park, maar een Navajo Tribal Park. Dit is op het grote grondgebied van de Navajo stammen gelegen, en een heiligdom voor hen.

Zoals Ruby's Inn bij Bryce Canyon de boel in bezit heeft, zo is Gouldings de naam bij Monument Valley. Je hebt Gouldings lodge, Goudings restaurant, Gouldings tours etc.
    Na het aankoppelen op de Gouldings Campground (natuurlijk), kregen we een mooie excursie van Gouldings tours aangeboden. We werden met een open wagentje eerst naar een Navajo hut gereden, waar we uitleg en demonstraties kregen over de gebruiken en gewoontes van deze stam. Daarna gingen we het park in, en kregen we het ene na het andere monument te zien. De gids legde hier en daar wat uit en we voelden ons weer ontzettend klein en nietig.
    Oh, en stoffig. HEELSTOFFIG! Na een kwartier op deze dirt road, zat alles onder de rode stof en ons haar voelde als touw. Maar het was het allemaal waard :-)

Na deze tour was het inmiddels donker en koud, en niemand had zin om te koken. Daarom gingen we eten bij....je raadt het al, Gouldings Restaurant. Ik at er een Navajo frybread (een soort zacht knapperig zoutig brood van oliebollendeeg) met chili con carne en sla. Erg lekker, maar ik kreeg maar weer een kwart op.
    Omdat deze regio een 'droge' regio is, was er geen drank te koop of bij het eten. Daarom hebben we de avond afgesloten met een Coronaatje uit eigen voorraad op onze campsite, voordat we rond 10 uur naar bed gingen voor de volgende mooie dag...