Kandy

August 22, 2019 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 26 °C

Wat een leuke stad! Heel druk maar wel knus. Het hotel Charlton waar wij sliepen was niet zo boeiend maar de eigenaar was superlief en behulpzaam en vertelde veel over het land en de religies. Zo zie je vooral in kandy veel hindoeïstische tempels. Dit komt omdat de koning van destijds een vrouw uit India over heeft laten komen. De vrouwen uit India zijn blijkbaar veel knapper en hindoe. Ook hebben ze veel gastarbeiders theeplukkers uit India laten komen en onder andere daardoor hebben de geloven elkaar gekruist. Zo hebben veel boeddhisten ook hindoeafbeeldingen en het boeddhisme wordt door hindoes gezien als een stroming van het hindoeïsme.

In de avond zijn we in ‘the pub’ gaan zitten waar Janneke en Hans ook zijn geweest en een krabbel op de muur hebben achtergelaten. Wij hebben een krabbel eronder gezet en een foto gemaakt. Dit vond de eigenaar zo leuk dat wij een 150 pagina hardcover fotoboek hebben gekregen van een groot festival van kandy. Dit cadeau was te veel maar hij wilde er niks voor.

De volgende dag heeft de hoteleigenaar ons (kosteloos) naar de mooie botanische tuinen gebracht en wij zijn verder (kosteloos) langs een theefabiek, gemmuseum, kruidentuin en een viewpoint geweest.

In Kandy heb je de tempel van de heilige tand. Dit is een tand van boeddah geweest. Een idiaase prinses heeft deze in haar haar naar Sri Lanka gebacht en sindsdien ligt deze tand dicht in de buurt van het Koninklijke paleis. In Kandy was het laatste paleis dus de tempel van de heilige tand is daar gebleven en is nu zeer beroemd onder boeddhisten. Er is 3x per dag een ritueel om deze tand te eren. Wij waren ook wel benieuwd en hadden geen idee wat we konden verwachten?? Een tand op een kussentje?? Nja we kwamen aan en 15eu pp armer. Binnen waren voor een gordijn 3 mensen op trommels aan het slaan en na een tijd gingen monniken een kamertje in. Na 20min was er nog niks gebeurd. Er stond wel een heeeele lange rij naar de eerste verdieping. Wij wilde niks offeren (net zoals velen) dus we konden langs de rij lopen. Op de eerste verdieping was het sueprdruk dat je niet kon bewegen. Wij hebben niks gezien en na 20 minuten wurmen waren we weer beneden. In het hotel nog even gegoogled: je kan een bloem offeren, die geef je aan iemand die het voor de monnik neerlegt en in die ruimte staat een doosje met daarin blijkbaar de tand. Wij kunnen nu wel afstrepen dat de een boeddhistisch ritueel hebben bijgewoond😂

De volgende dag vroeg op om met de trein naar nuwara eliya te gaan.