Sri lanka

August - September 2019
🌱🐘☀️ Read more

Yes! Het avontuur is begonnen

August 17, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Wij zijn er klaar voor!!! Natuurlijk veel te vroeg op schiphol. Om 21.30 gaan wij de lucht in🛫

Tot over 3 weken🙋🏼‍♂️🙋🏼‍♀️

Negombo

August 18, 2019 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 27 °C

Heerlijk om na een lange reis aan te komen in het meest chille plekje van Negombo. Het is heerlijk rustig met een baby kitten💛
    De stad zelf is redelijk chaotisch met veel verkeer. Op de eerste avond zijn wij naar het strand geweest waar een vliegerfestival gaande was. Wij waren de enige blanke mensen, dus dat was wel apart. Toen het donker werd zijn we weer naar de boulevard gegaan om lekker sri lankeese curry te eten. Echt heeerlijk!

De volgende dag zijn we naar de vismarkt geweest. We kregen gelijk een soort rondleiding van een visser die even geen werk had. Alle vis ligt letterlijk op straat met een plasticje eronder. De vis werd hier ook gedroogd, uit de netten gehaald en gelijk doorgezet naar de vismarktveiling.

In de avond lekkere red snapper gegeten aan het strand met het zelfbedachte idee dat wij diezelfde vis nog op de vismarkt hebben gezien.

Sigiriya

August 20, 2019 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 32 °C

We hadden vanmorgen 2 keuzes: Of 6uur in een bus + tuktuk en 2 keer overstappen of met de taxi voor 45 euro. Nahhh deze poppetjes kozen ervoor om onszelf te trakteren op een taxi. En wat waren we blij met deze keus. De taxichauffeur was heel lief en behulpzaam (net zoals iedereen hier) hij stopte heel vaak even om ananas-/rijst-a en kokosnotenplantages te laten zien en vertelde er veel bij! Ook vertelde hij veel over andere weetjes van Sri lanka en wij zijn veel tips rijker!

Eenmaal aangekomen gingen we een hapje eten en er liep een olifant over straat! (wel met iemand).
    Daarna naar de lion rock gelopen. Op de berg stond een kasteel van een koning waar hij vrouwen ontving. Door alle tips zijn wij doorgelopen maar de berg daartegenover zodat we mooi uitzicht op de rock hadden. Het was even klimmen maar ze-ker de moeite waard. Er waren heel veel (baby) aapjes. Wij hebben ook een aap opgegeten zien worden door zwerfhonden. Ook zou je op pad naar de berg toe krokodillen en olifanten kunnen tegenkomen, dat was wel spannend, maar niks gezien (gelukkig/helaas). Vanavond nog even lekker hier eten en morgen door naar een oude stad polonnaruwa. Daar een beetje rondlopen en een jeepsafari regelen voor de dag daarna.

Polonnaruwa

August 21, 2019 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 32 °C

Na een leuke tuktukrit van 4uur kwamen wij aan in polonnaruwa. Normaal zou de rit 2,5 uur duren maar Marleen was haar portemonnee vergeten bij de vorige guesthouse)

De eigenaar kwam gelijk aanlopen en schonk een kopje thee voor ons in (die moest op en erik lust geen thee). Toen wij aangaven dat wij op safari wilde en de oude stad bekijken had hij dit in 5min geregeld.

Er kwam een jeep voor alleen ons. Eenmaal op safari zagen we denken we wel 200 olifanten badderen en spelen. Er waren ook veel andere jeeps maar dat hadden we al voorspeld. Ook zagen wij hier apies, vogels en een krokodil! Zeer indrukwekkend!

De volgende dag gingen wij de oude stad bekijken. Dit moest bij fiets, tuktuk of auto omdat het terrein van de oude stad heel groot is. Dilsan (guesthouse eigenaar) bood aan om ons voor 15 euro een dag rond te rijden met zijn auto. Dit leek ons eerst wel wat maar in bed besloten we toch te gaan fietsen. Dilsan was namelijk nogal intens en nu konden wij samen ons tempo bepalen. De oude stad bestond uit ruïnes, oude tempels en stoepa’s. Het was mooi maar na 1,5 uur hadden we het wel weer gezien. Erik was net iets te bloot gekleed met de broekspijpen op de knieën. Schoolvakantie in Sri Lanka dus ook veel Sri lankeese toeristen.

Kandy

August 22, 2019 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 26 °C

Wat een leuke stad! Heel druk maar wel knus. Het hotel Charlton waar wij sliepen was niet zo boeiend maar de eigenaar was superlief en behulpzaam en vertelde veel over het land en de religies. Zo zie je vooral in kandy veel hindoeïstische tempels. Dit komt omdat de koning van destijds een vrouw uit India over heeft laten komen. De vrouwen uit India zijn blijkbaar veel knapper en hindoe. Ook hebben ze veel gastarbeiders theeplukkers uit India laten komen en onder andere daardoor hebben de geloven elkaar gekruist. Zo hebben veel boeddhisten ook hindoeafbeeldingen en het boeddhisme wordt door hindoes gezien als een stroming van het hindoeïsme.

In de avond zijn we in ‘the pub’ gaan zitten waar Janneke en Hans ook zijn geweest en een krabbel op de muur hebben achtergelaten. Wij hebben een krabbel eronder gezet en een foto gemaakt. Dit vond de eigenaar zo leuk dat wij een 150 pagina hardcover fotoboek hebben gekregen van een groot festival van kandy. Dit cadeau was te veel maar hij wilde er niks voor.

De volgende dag heeft de hoteleigenaar ons (kosteloos) naar de mooie botanische tuinen gebracht en wij zijn verder (kosteloos) langs een theefabiek, gemmuseum, kruidentuin en een viewpoint geweest.

In Kandy heb je de tempel van de heilige tand. Dit is een tand van boeddah geweest. Een idiaase prinses heeft deze in haar haar naar Sri Lanka gebacht en sindsdien ligt deze tand dicht in de buurt van het Koninklijke paleis. In Kandy was het laatste paleis dus de tempel van de heilige tand is daar gebleven en is nu zeer beroemd onder boeddhisten. Er is 3x per dag een ritueel om deze tand te eren. Wij waren ook wel benieuwd en hadden geen idee wat we konden verwachten?? Een tand op een kussentje?? Nja we kwamen aan en 15eu pp armer. Binnen waren voor een gordijn 3 mensen op trommels aan het slaan en na een tijd gingen monniken een kamertje in. Na 20min was er nog niks gebeurd. Er stond wel een heeeele lange rij naar de eerste verdieping. Wij wilde niks offeren (net zoals velen) dus we konden langs de rij lopen. Op de eerste verdieping was het sueprdruk dat je niet kon bewegen. Wij hebben niks gezien en na 20 minuten wurmen waren we weer beneden. In het hotel nog even gegoogled: je kan een bloem offeren, die geef je aan iemand die het voor de monnik neerlegt en in die ruimte staat een doosje met daarin blijkbaar de tand. Wij kunnen nu wel afstrepen dat de een boeddhistisch ritueel hebben bijgewoond😂

De volgende dag vroeg op om met de trein naar nuwara eliya te gaan.

Nuwara eliya

August 24, 2019 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 20 °C

We vertrekken van Kandy naar Nuwara Eliya. Wat hebben wij uitgekeken naar de mooiste treinrit ter wereld.... en wat hebben wij moeten afzien 😅

Wat blijkt: de locals hebben vakantie en trekken er massaal op uit in eigen land. Tel daar het weekendvolk bij op en je hebt een overvolle trein. Om de vergelijking af te maken plus je daar nog wat backpackers bij (inclusief grote tassen). Kortom, geen plekje. Na ongeveer een uurtje kwam 1 plaatsje voor ons vrij. Het geluk stond niet aan onze kant, direct werd iedereen uit de trein gehaald want het spoor was kapot. De o zo vriendelijke Sri Lankezen verliezen lijken ieder spoor van beschaafdheid te verliezen bij een intense OV-rit, en er werd behoorlijk geduwd voor een plekje in één van de beschikbare bussen die ons verder zou brengen. Een clownsbus doet niet onder voor deze bus, er blijven naar mensen naar binnen stromen. Ook hier dus weer bil tegen bil staan en je evenwicht houden terwijl de tuktuks worden ontweken.

Afijn, eenmaal aangekomen op het volgende station mochten we nog twee uur wachten totdat er vanaf de andere kant een nieuwe trein aan kwam. Dat de locals hun war-game al klaar hadden staan om een plekje te bemachtigen werd ons al snel duidelijk. We vormden een team met een stel uit Wales en besloten dat ook wij voor even ons fatsoen achter slot en grendel opborgen en ons te mengen in de strijd. Terwijl de nietsvermoedende treinreizigers (die er dus uit moesten) hun spulletjes verzamelden bestormen honderden reizigers hongerig de blauwe coupés. Wj hadden geluk, de deuropening kwam vlak voor ons tot stilstand. Eenmaal in de coupé hadden wij onze ogen op een tweezits gevestigd en wachtten keurig af totdat de huidige bezetter zou uitstappen. Die speelruimte wisten de locals te benutten..! Tassen en zelfs kinderen werden door de ramen geduwd om de plekjes te claimen. Dat wij al naast de tweezits stonden boeiden ze niet. Na veel heen en weer gehannes nam het groepje locals genoegen met maar liefst 6 zitjes en hadden wij met vier personen twee zitplaatsen. Winnen! Gelukkig konden we nu de komende uren elkaar af wisselen, wat de treinrit nog enigszins te behappen maakte. Om dit lange verhaal kort af te sluiten.. wij kwamen aan in Nuwara Eliya.

Aangekomen in ons backpacker hostel, waar locals sliepen en in de verste verte geen backpacker te vinden was, kozen wij voor een vroege nachtrust. Om 05:30 werden wij opgepikt om een vroege ‘hike’ te maken naar world’s end. Een natte en frisse wandelen van 10km bracht ons bij een fantastisch uitzicht en leuke watervalletjes.

Onze chauffeur bood ons aan om voor een kleine gereduceerde prijs naar Ella te brengen. Met de trein perikelen vers in ons geheugen besloten wij voor deze duurdere, snellere, maar bovenal stressvrije reisoptie kiezen. Na een koffie en theetje bij hem thuis te hebben gedronken (we moesten nog wel even met zijn kids op de foto) werd de reis voortgezet naar Ella. Daarover later meer

Ella

August 25, 2019 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 26 °C

Ella is fantastisch! We kwamen het plaatsje binnen en we zagen allemaal leuke horeca en het was er schoon. De hoofdweg was wel echt ingericht op toeristen maar dat was even heerlijk! Gewoon koffiebarretjes met normale koffie!

We zijn naar de nine arch bridge gelopen. Dit is een soort Harry Potterbrug waar de beroemde trein overheen komt. Bij toeval waren we er op het juiste tijdstip, en wisten we mooie foto’s te maken van de passerende trein!!

De volgende dag hebben we gelijk little adams peak beklommen. Dit was wel even een geklauter om naar het tweede uitkijkpunt te gaan maar de klim werd beloond door een mooi uitzicht.

In de avond hebben wij een cafeetje opgezocht en vanaf het balkon kwamen wij onze treinvrienden uit Wales tegen. Bij het borrelen besloten we amper te eten (rookie mistake)en we hebben doorgetrokken tot 01:00u. In deze avond besloten wij om nog een nachtje extra te boeken en met zn 4en de ella rock te beklimmen de volgende dag. Dit is de hoogste berg in ella wat een mooi uitzicht heeft op de ella gap. Wat s’avonds een goed idee lijkt kan de volgende dag weer anders zijn. Zooo brak waren wij (gelukkig de het andere stelletje ook) het was warm en om naar de top te komen ben je 2 uur verder. We hebben het gered en werden beloond met een fantastisch uitzicht.

Nu zitten wij met zn 4en in de taxi naar arugam bay!

Arugam bay

August 28, 2019 in Sri Lanka ⋅ ☁️ 32 °C

We laten de bergen van Ella achter ons en pakken samen met het stelletje uit Wales een taxi naar Arugam Bay: de surfspot van Sri Lanka. Deze chauffeur overtrof de rijstijlen van alle voorgaande chauffeurs en scheurde als een bezetene over de weg. Dit met wat angstige momentjes tot gevolg. Marleen heeft nog de vingernagels van Hannah in dr dijbeen staan toen we bijna een hond platreden.

Aangekomen in Arugam Bay hebben we direct het strand opgezocht en gekeken naar de surfers op baby beach (de makkelijke golven). Grappig om te zien dat de locals en toeristen absoluut niet mengen op het strand, waardoor iedereen in twee grote clusters van elkaar weg staat te dobberen. We hadden tot dusverre al best veel opgetrokken met Hannah en Dan, en we besloten om met z’n tweetjes wat te eten om toch een beetje afzonderlijk vakantie hebben. What are the odds; ze liepen hetzelfde restaurant in waar wij net aan het eten zaten, dus het werd na het eten weer gezellig met een biertje, potje pool en een spelletje dobble.

We zaten zo diep geconcentreerd in ons spel dat we nauwelijks door hadden dat het restaurant/café langzaamaan was volgelopen. Wat ze in eerste instantie zeker niet doorhadden was dat een aanzienlijk deel van de nieuwe gasten onder invloed was van tripmiddelen. Nu de focus van het spel afzwakte en we onze omgeving begonnen waar te nemen, constateerden we dat we op een heel ander level zaten en besloten ons bed op te zoeken.

Volgende dag hebben we surflessen genomen. Grote golven, hele harde wind en alligators in de nabijheid deerden Marleen niet. Vanaf de eerste run wist zij te staan en lang mee te surfen op de golven. Erik had er toch wat meer moeite mee, maar wist uiteindelijk ook wat golven te pakken.

De laatste dag in Arugam Bay hebben wij op een ligbedje onder een palmboom doorgebracht. Een beetje zwemmen, beetje lezen, beetje slapen, beetje eten en stiekem toch veel verbranden.

Op naar Tissamaharama, op naar de wilde dieren

Tissamaharama (Yala National Park)

August 31, 2019 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 30 °C

Onze overnachtingslocatie ligt even buiten de stad en aan de randen van het natuurreservaat Yala. Aangekomen blijken we de enige gasten, wat gezien de kalmte van deze plek niet erg is. We krijgen een gratis upgrade en verblijven in een luxe tent (met eigen sanitair) dat staat op een houten constructie. Midden in de natuur dus!

Het bleek dat we nog net op tijd waren voor dit park, een dag later zou deze worden gesloten voor de duur van twee maanden. Achterin de safari-jeep hebben we veel verschillende beesten gezien: pauwen, herten, tukans, olifanten, zwijnen, waterbuffels... het werd spannend toen de gidsen een luipaard in het vizier kregen. Deze zat 20m verderop in de bosjes verstopt. Erik kon hem niet vinden, Marleen dacht dat ze hem wel heeft gezien en onze gids wist hem op de foto te zetten. Conclusie: die beesten zijn erg goed beschut.

Misschien wel leuker was het om te zien hoe alle andere Jeeps zich rond die plek verzamelden en hoe alle inzittenden aan het zoeken waren. Iedereen was gespannen en zodra het luipaard zich verplaatste, verplaatste de stoet zich met hem mee.

S’avonds een lekker dinertje van de bbq gehad en vroeg onze tent opgezocht met heeeel veel dierengeluiden (voornamelijk vogels, wel honderden).

Vandaag gaan we naar één van onze laatste bestemmingen, Mirissa