• Day 26

Castrojeriz

September 13, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 13 °C

Piękne miasteczko, długie, wijące się generalnie pod górę i przepełnione średniowieczem, wąskie uliczki, południowa pustka, koty wygrzewające się w okiennicach, nie prowadzących do nikąd oprócz niebieskiego nieba i pustki po nie istniejących domach. Dotarliśmy do albergue Rosalia, spaliśmy tu w zeszłym roku i bardzo nam się podobała. Na rogu budynku w fasadzie jest wykuty sznur, oznaka, że kiedyś zatrzymali się tutaj członkowie królewskiej rodziny. Wiem, że się powtarzam, ale to robi wrażenie, że śpimy w miejscu, w którym kiedyś przebywali władcy Hiszpanii....
    Około 4 km przed naszym docelowym miejscem przechodzi się przez ruiny kościoła, który był zbudowany w kształcie litery T. Pozostały jedynie ruiny, ale robią niesamowite wrażenie, jeśli się pozwoli rozwinąć fantazji można zobaczyć cudne obrazy. Nie ukrywam, że jest to jedno z moich ulubionych miejsc. Do tego należy dodać, że był on pod wezwaniem Sw. Antoniego Pustelnika. Specjalizował się on dość skutecznie w leczeniu choroby zwanej gorączka Antoniego a polegała ona na halucynacjach, szale, bólach nóg i odpadaniu części ciała. Powodował ja sporysz powszechnie obecny na tamtejszych nie oczyszczonych zbożach. Leczenie było w miarę skuteczne i polegało na długim chodzeniu i piciu dużych ilość czerwonego wina. Choroba ta miała generalnie dwie formy, jedna właśnie gorączka świętego Antoniego z bólem kończyn i odpadającymi kończynami i druga polegająca na szale, halucynacjach i padaczce jak słusznie Mariuszek zauważył tańcem Sw. Vita. Sw. Vit jest 7 albo 12 letnim chłopcem męczennikiem który został ugotowany w oleju.
    Wiem, że to powtórka, ale bardzo interesująca i warta utrwalenia.
    W Castrojeriz zobaczyliśmy kościoł, który w zeszłym roku był zamknięty. Teraz do funkcjonującego kościół dołączyła się ekspozycja obrazów i rzeźb z XV- XVI wieku.
    Zadziwiają mnie czasami kombinacje jak są łączone święte postacie, np. bardzo rzadko spotykana figura Świętej Anny, Jej córki Maryi i wnuka Jezusa, czyli piękny zestaw 3 pokoleń razem.