Salkantay - dag 3

September 28, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 15 °C

Ook vandaag krijgen ons kopje coca thee om 05:00 uur geserveerd. Na het ontbijt vertrekken we om 06:15 uur. Vandaag is de kortste loopdag en het hoogteverschil is veel kleiner. We lopen over een bergpad langs de wand van een vallei. In het begin van de ochtend lopen we in de nevel van de laaghangende wolken. Dat maakt het lekker koel en dat is fijn, want ook vandaag zitten er venijnige hellingen tussen. Het begin en het einde van de route loopt over de weg en dat loopt wel fijner dan een pad vol keien, maar levert ook minder mooie plaatjes op dan het pad door de jungle. Daar zien we veel mooie bloemen en planten (die we normaal alleen in het tuincentrum zien). We maken vandaag ook bijna elk uur een stop. Omdat de groep inmiddels wat bekender is met elkaar dankzij de gezellige etentjes, wordt er vandaag ook weer flink gekletst. Het maakt de wandeling een stuk levendiger. De laatste stop voordat we bij het kamp zijn, is een koffieplantage. We krijgen een korte tour door het productieproces van de bessen, via het scheiden van de bes en de boon, het (live) branden van de bonen, het met de hand malen en uiteindelijk tot het eindproduct - lekkere (espresso) koffie. Weer eens wat anders, want bij het ontbijt wordt 'coffee essence' geserveerd, die bedoeld is om met warm water aan te lengen. Deze 'coffee essence' zou in Nederland echter kwalificeren als slappe koffie. Ondanks de zware dag van gister persen we (met pauzes) toch nog 7 uur lopen uit onze benen. Rond 13:00 uur komen we in het kamp in Lucmabama (2017 mtr.) met onze 'jungle domes'. Na de lunch is er de mogelijkheid om naar hot springs te gaan in een dorp op een uur rijden van het kamp. Maar omdat het een relaxt kamp is en we best gaar zijn van de vele kilometers door de bergen en de jungle, blijven we lekker in onze dome.Read more