Op weg naar Viñales

February 14 in Cuba ⋅ ☀️ 25 °C

We werden dit keer wel naar een commercieel 'natuurgebied' geloodst. Monocultuur, het kweken van exoten en boomkap zou noodzakelijk zijn. Natuurbehoud is niet een prioriteit kom ik achter.

Tot overmaat van ramp plantten wij een AVOCADOBOOM die vocht slurpt. De reisleider port mij op een gegeven moment als ik te vaak en teveel in opstand kom tegen deze onzin

In een gemeenschapsruimte spelen zij een paar liedjes en komen langs met hun fooienmandje. Je wordt aangekeken als je niet genoeg geeft, en er wordt om een tip voor alles gevraagd. Ook al vraag je niet altijd om een service of optreden.

We lunchen op een koffieplantage met rijst en bonen terwijl het winderig en koud is.
    We vieren Valentijn als single-groep en vertrekken naar een rivier voor een plonsje.

Als we aankomen in het hotel lopen we tegen de volgende schaarste aan: water.
    Twee keer per dag kan het hele hotel samen maximaal een uur het water gebruiken. Daarvoor en daarna moet je het doen met fleswater en zit wc doorspoelen er niet meer bij buiten deze twee uur. In de praktijk hebben we nog geen 1,5 uur water per dag gehad en het was bruin en ijskoud.

Als we naar het centrum van Vinales gaan om te eten, valt de stroom ook nog uit.
    Maar we hebben geluk, zij hebben aggregaten in de hoofdstraat. Tapas, bloody mary's en arroz de leche in het licht.

We gaan slapen en worden wakker met dit uitzicht...